Saturday, February 14, 2015

Tidak Bersetuju Dengan Gabungan NGO India, Perihal Islam

Tidak berapa bersetuju dengan kenyataan atau tindakan gabungan NGO India di negara ini. Perihal penyebaran Kitab/buku terjemahan dari bahasa Arab (Al Quran) kepada bahasa Tamil, Cina, Melayu dan Inggeris lalu disebarkan.

Pada pendapat NGO berkenaan menyebarkan buku terjemahkan Al Quran kepada mereka yang bukan beragama Islam sepertinya penganut agama Hindu adalah perkara yang tidak wajar. Sebab kata mereka setiap bangsa punya kepercayaan agama mereka yang tersendiri, dengan berbuat demikian, akan mengelirukan mereka.

NGO berkenaan merujuk pada perlembagaan, Perkara (3)1 dari konteks kebebasan beragama walaupun Islam adalah agama rasmi negara Malaysia. Ah disini, admin kurang bersetuju.

Sebaliknya harus NGO berkenaan menghormati perlembagaan. Termaktub agama Islam adalah agama rasmi negara Malaysia. Maksudnya tidak hanya Islam dilihat seperti lukisan yang terpampang kaku sampai masanya ia dibuang. Tapi lebih daripada itu.

Islam itu harus disebarkan ke seluruh alam. Soal ia diterima atau tidak oleh individu yang bukan beragama Islam itu hak mereka. Adapun Islam mesti di suburkan dan ia telah menjadi tugas pemerintah.

Menolak penyebaran agama Islam samalah ertinya tidak menghormati perlembagaan, sekaligus tidak mengiktiraf Raja yang telah mengangkat agama Islam sebagai agama rasmi negara. Derhaka.?

Diharap agar NGO berkenaan tidak terkena cucukan kumpulan masyarakat yang tidak bertanggungjawab. Rentetan penolakan penggunaan kalimah Allah di kalangan mereka yang bukan beragama Islam, oleh badan kehakiman. Sedangkan kehakiman sebahagian daripada perlembagaan.

Senang jak kalau ingin hidup harmoni di dalam negara, hormati perlembagaan yang telah termaktub lama.


No comments: