Saturday, February 21, 2015

PAS Istihar Perang Terhadap PASMA

Hari ini Dewan Ulama PAS mengisytiharkan perang terhadap PASMA.

Sebab pendapat mereka, PASMA adalah gerakan yang berusaha menghancurkan PAS dari dalam. Lihat saja kritikan pedas terhadap Presiden PAS, Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang. Tidak ada lagi rasa hormat terhadap pemimpin.

Tapi boleh kah PAS berbuat demikian.? ialah tidak semua penyokong PAS, di dorong oleh faktor kredibiliti individu yang ada di dalam PAS yang dianggap Ulama. Ada juga disebabkan oleh faktor pilihan terakhir selepas BN atau PKR. Ertinya kalau PAS tidak lagi mendokong kehendak generasi muda PAS, apa yang ditunggu di dalam PAS selain agenda hudud yang tidak menjadi.?

Dan kalau benar apa yang diluahkan oleh pemimpin PAS yakni Datuk Ustaz Ahmad Yakob, Menteri Besar Kelantan di Multaqa Ulama Semalaysia II di Serdang, Selangor hari ini.

Telah menunjukkan kepada kita sebenarnya PAS tidak mewakili kehendak generasi muda yang memiliki pemikiran moden, yang ingin melihat kelangsungan Islam dengan cara yang lebih berkesan tapi bertanggungjawab.

PAS gagal mendominasi DAP buktinya sehingga sekarang DAP tidak bersetuju dengan perlaksanaan hudud. Jadi, ada dimana relevannya PAS perlu terus diberikan sokongan oleh terutamanya oleh anak muda.?

Perjuangan PASMA pada pendapat saya agak relevan terutamanya pada pengundi muda PAS. Hanya PASMA yang mampu menggugat pendirian DAP terhadap hudud.


No comments: