Tuesday, February 24, 2015

Gejala Sosial Masyarakat Yang Kurang Terkawal

Mana mana juga negara di dunia, kalau sudah masyarakatnya tidak kisah dengan gejala sosial yang ada di tengah tengah masyarakat. Maka negara itu pada akhirnya akan hancur. Bermula dari pengedaran dadah menyebabkan ramai masyarakat yang terpalit tapi didiamkan. Selepas itu tercetuslah pelbagai kegiatan jenayah yang tidak terkawal.

Ini juga ekoran beberapa program program untuk golongan belia remaja, tapi tidak memberikan kesan. Macam habis wayang tinggal panggung.

Ialah macam mana mampu membawa kesan kalau golongan sasar yang sepatutnya terlibat tapi pula tercicir sama ada dek kerana diri itu atau sengaja di sisihkan. Hello, kalau memang mereka berakal tidak lah mereka tersisih angkara kekurangan diri. Tapi apapun alasannya ia masih berada dalam tanggungjawab pemerintah khasnya agensi yang terlibat.? Jangan hanya bila PRU, undi perompak pun ada harga.

Pokoknya gejala sosial yang ada sekarang tidak boleh serah bulat bulat pada pihak polis. Masyarakat secara total harus terlibat.

Kesimpulannya kan pada kali ini masyarakat terutamanya Melayu dan Bumiputera harus bersekutu menyokong BN. Lepas itu laksanakan program pencegahan yang betul betul berkesan.

Terima hakikat ada banyak perkara di dunia ini yang tidak boleh diselesaikan dengan ilmu semata-mata. Pendekatan yang lebih agresif harus difikirkan.

Seperti halnya di Selatan Philipine, dengar khabar mereka yang terlibat dengan pengedaran dadah akan di tembak mati oleh pemerintah atau masyarakat dengan kebenaran pemerintah.

Dua kejadian tragis yang berlaku pada masyarakat.

1. Perang antara gengster di Klang

2. Seorang pelajar UMS yang praktikal di Pejabat Daerah Keningau mati di kelar di dalam tandas pejabat.


No comments: