Saturday, February 21, 2015

Tapak Kampung Di Beluran Milik Individu



Di Sabah hanya mereka yang rapat dengan pentadbiran negeri yang boleh mencari makan, mencari kelebihan jauh sekali. Walaupun masyarakat itu penyokong tegar kepada parti pemerintah.

Tanah di rembat sana sini, mengenepikan hak masyarakat umum Sabah yang sebenarnya lebih layak mengikut haraki kaum bangsa serta kewujudan mereka di bumi Sabah. Berbanding mereka yang hadir sebagai orang politik. Entah daripada mana.

Sebab itulah satu tapak perkampungan di daerah Beluran yang dikenal sebagai Kampung Air, walaupun telah lama di huni, boleh lagi dipohon menjadi hak milik orang perseorangan.

Orang kampung di halau macam anjing. Hilang arah tidak tahu berteduh di mana selepas itu. Kurang itu tidak mereka disediakan tapak pemindahan walaupun duduk di dalam hutan lalu terasing dari arus kemajuan perdana.

Menurut Yb MP Beluran Datuk Roland Kiande, tapak perkampungan yang bakal di kosongkan itu telah lama di huni oleh komuniti kampung sejak lagi tahun 1965 yang terdiri dari masyarakat Tidung yang berjumlah sekitar 1500 orang.

Tapi pada tahun 1986 jawatankuasa tanah Daerah Beluran yang terdiri dari Pegawai Daerah dan Penolong Pemungut Hasil telah meluluskan permohonan tanah yang terletak di tapak perkampungan berkenaan kepada seorang individu.

Konflik ini harus di selesaikan, paling kurang cari tapak perkampungan yang baharu. Tapi memenuhi sosioekonomi komuniti kampung.

Kejadian yang tragis. Hakikatnya kan di Sabah ni tidak ada istilah setinggan apa lagi di luar bandar. Hanya mereka yang lupa kehidupan awal mereka yang akan berlagak sebagai orang bandar. Sedangkan admin ni. Adeh


No comments: