Tuesday, February 24, 2015

Anwar Mengemukakan Permohonan Ampun DiRaja.

Akhirnya Anwar Ibrahim mengemukakan permohonan ampun di Raja supaya terlepas atau bebas dari hukuman penjara lima tahun. Sekaligus mengekalkan jawatan sebagai MP Permatang Pauh.

Walaubagaimanapun menurut Nurul Izzah itu tidak bermakna Anwar Ibrahim mengakui kesalahannya tapi dibenarkan seperti yang termaktub di perlembagaan pada perkara 42.

Hari ini adalah hari terakhir, selepas tempoh 14 hari yang diberikan di dalam perlembagaan. Andai Anwar gagal mengemukakan rayuan pengampunan maka secara automatik semua jawatan yang di sandang akan terlucut. Ertinya juga peluang Anwar untuk bebas akan tertutup gelap macam orang buta.

Menurut sumber, hari ini Nurul Izzah ada menghadap Tuan Speaker, Tan Sri Pandikar Amin Mulia untuk mengemukakan permohonan sekaligus kelulusan surat pengampunan di Raja.
Sebelum dibawa menghadap yang Dipertuan Agung bagi mendapatkan perkenan.

Sebelum ini ada kita mendengar pendapat penyokong PKR. Kata mereka Anwar Ibrahim tidak akan mengemukakan permohonan ampun, sebab dengan berbuat demikian seolah olah Anwar Ibrahim mengakui yang dia sungguh melakukan liwat.

Dalam masa yang sama, apapun alasan Nurul Izzah atas permohonan ampun Diraja, sama dia sedari atau tidak sebenarnya PKR mengakui sistem kehakiman yang mendukung perlembagaan, yang sebelum ini dinafikan oleh mereka.


No comments: