Saturday, February 14, 2015

Kurangnya Majoriti Parti Yang Menyandang Adalah Kemenangan Kepada BN

Saya menimbulkan persoalan PRK Cempaka, Kelantan. Sejauh mana masyarakat politik PAS menilai BN selepas pelbagai bantuan yang di hulurkan. Tidak berniat untuk mengungkit tapi sekadar ingin tahu, sejauh mana BN di terima oleh penyokong pembangkang.

Hasil pertanyaan, ada yang berpendapat serba sedikit sikap PM Najib Razak telah merubah ketaksuban segelintir penyokong pembangkang (mereka yang benar benar memahami politik). Apa lagi selepas PM Najib Razak hadir di upacara pengebumian Datuk Nik Aziz.

Maka itulah selepas ini jentera UMNO harus lebih tajam pada masa yang sama jangan terlalu memperlekeh lawan. Seperti mana PM Najib Razak sentiasa bersikap positif terhadap tekanan lawan. Hormati lawan pada masa yang sama mereka yang melanggar perlembagaan serahkan pada penguatkuasa.

Siapa lah agaknya calon BN di PRK Cempaka nanti ya.?

Keputusan dari PRK ini sejenis kayu ukur kepada kuat lemaknya parti parti politik tempatan. Seperti mana nanti di PRK di Permatang Pauh.

Pokoknya berkurangnya jumlah majoriti parti yang menyandang adalah kemenangan besar pada BN.

Benar tu kata PM Najib Razak dari konteks kemenangan BN di Teluk Intan. Mulanya kawasan pembangkang tapi berjaya diambil hasil kerja yang berkualiti.

“Kita tidak terburu-buru buat keputusan, kita akan mengkaji dan menyusun langkah yang tepat mengikut kesesuaian keadaan”, PM Najib Razak ketika mengulas kekosongan kerusi Parlimen Permatang Pauh dan DUN Chempaka. Inilah yang dimaksudkan dengan kerja yang berkualiti.

Sedikit statistik kawasan yang bakal diadakan pilihanraya kecil. Dimana dua kawasan ini adalah kubo kuat pembangkang. Keputusan PRU13 yang lepas.

N06 Cempaka :- Majoriti pengundi Melayu.

Majoriti 6,500 milik calon PAS.

P044 Permatang Pauh :- Majoriti pengundi Melayu

Majoriti 11,721 milik calon PKR

Kita tunggu dan lihat, apa yang berlaku selepas ini.


No comments: