Sunday, February 22, 2015

Mohd Sabu Dan Mohd Hatta Ramli Ancaman Terbesar PAS.

Kesabaran PAS  berakhir terhadap PASMA, gerakan berhaluan kiri PAS, yang berusaha menghancurkan organisasi itu dari dalam. Itu menurut pemerhatian pemimpin klasik PAS itu sendiri.

Secara terbuka Timbalan Presiden, Mohamad Sabu (Mat Sabu) dan Pengarah Pilihan Raya parti itu, Dr. Mohd. Hatta Ramli di hentam sebagai dalang atau ancaman terbesar kepada proper PAS, oleh wakil Dewan Ulama PAS Kedah, Fauzi Hussin Juga mendesak agar dua pemimpin PAS di atas dibuang daripada PAS. Seperti mana membuang penyakit kronik yang ada kalanya perlu di potong mengelakkan dari terus merebak. Umpama mengawal penyakit kencing manis. Wah dahsyat.

Kenyataan dibuat susulan kenyataan seorang pemimpin PAS, Datuk Ustaz Ahmad Yakob, Menteri Besar Kelantan di Multaqa Ulama Semalaysia II di Serdang, Selangor pada majlis yang sama. Dimana beliau mencadangkan agar individu yang terlibat di dalam usaha menghancurkan PAS atau mengkritik pedas Presiden PAS supaya diperangi.

Benar sekali PAS sedang berada di ambang perpecahan total. Hanya kerana PAS tidak lagi boleh di terima oleh golongan muda PAS yang berpendidikan sekaligus mahu melihat kelangsungan PAS.

Kita melihat tindakan PASMA mencampuri urusan dalaman PAS hanyalah usaha kecil bagi memperkasakan PAS. Ekoran PAS yang tidak lagi mampu mendominasi DAP. Walaupun pelbagai usaha cuba digunakan, termasuklah memperkenalkan Tahalluf Siyasiyy.

Akui, DAP terlalu bijak untuk PAS. Perjuangan PAS untuk mendekati DAP umpama seorang pendakwah yang berusaha mengislamkan seseorang sedang individu itu sangat membenci Islam. Tapi boleh saja tugas berkenaan diambil alih oleh anak muda PASMA, siapa tahu mereka mampu melakukannya. Tapi sayang di nafikan tanpa terlebih dahulu diberikan peluang.

Tidak ada beza tu, agenda PASMA dengan istilah yang ada di dalam UMNO iaitu meremajakan UMNO.


No comments: