Friday, February 13, 2015

Majlis Peguam Vs Peguam Negara : Anwar

Presiden Majlis Peguam Christopher Leong dalam kenyataannya berkata, Anwar didakwa mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang dibaca bersama dengan Seksyen 377A.

Seksyen 377B memperuntukkan bahawa individu yang melakukan kesalahan seperti dinyatakan dalam Seksyen 377A boleh dihukum untuk tempoh yang mungkin dilanjutkan sehingga 20 tahun, dan boleh dirotan.

"Penting untuk diperhatikan bahawa Anwar tidak didakwa mengikut Seksyen 377C Kanun Keseksaan kerana meliwat secara paksa atau liwat rogol, walau mungkin terdapat dakwaan berlaku paksaan semasa dalam persidangan.

Apa benar kenyataan ini.?

Ulasan.

Akibatnya bila ilmu guaman diserap masuk di dalam politik. Keprihatinan tidak lagi diambil kira apa yang penting usaha supaya lawan kelihatan sentiasa salah.

Kenyataan diatas telah dibidas oleh Peguam Negara. Kenapa Anwar Ibrahim tidak dituduh dibawah seksyen 377C seperti yang didakwa.

Sebabnya mudah, menurut Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail. Kanun Keseksaan memperuntukkan dua keadaan bagi seseorang boleh didakwa bagi meliwat; Seksyen 377B yang menetapkan "dengan atau tanpa kebenaran" bukannya intipati dan Seksyen 377C adalah perbuatan meliwat dilakukan tanpa kebenaran atau paksaan terhadap orang lain.

Juga di bawah Seksyen 377C memperuntukkan jika sabit, pesalah akan dikenakan hukuman minimum 5 tahun penjara. Sedang seksyen 337B tidak menetapkan tempoh penjara minimum.

Ini kerana setelah panel hakim mengambil kira hasil dapatan daripada bukti dan hujah dari kedua belah pihak pendakwa dan pembela. Panel hakim berpendapat selayaknya Anwar dikenakan dibawah seksyen 377B. Yang agak ringan. Mereka tahu apa yang mereka buat, bukan buat saja saja.

Kesimpulannya kan tidak timbul isu, seolah olah keputusan panel hakim di pengaruhi oleh pihak ketiga atas tujuan politik. Kalau memang dipengaruhi boleh saja panel hakim sepakat mengenakan Anwar di bawah seksyen 377C agar Anwar duduk lama di dalam penjara sekaligus tidak lagi menjadi tentangan kepada BN.

Pelbagai kenyataan dari penganalisis politik dan khasnya mereka yang mengikuti perkembangan perbicaraan kes liwat Anwar.

Telah dijelaskan kenapa Anwar sabit atas tuduhan liwat. Sehinggalah selepas panel hakim memutuskan hukuman terhadap Anwar. Masih ada pihak yang berpolemik memaksa supaya pemerintah dilihat ada melakukan konspirasi menjatuhkan Anwar. Alahai


No comments: