Wednesday, March 26, 2014

Tian Chua Dan Rafizi Di Larang Memasuki Sarawak. Adenan Satem Cabar Anwar

Dua pemimpin PKR Tian Chua dan Rafizi Ramli tidak dibenarkan memasuki Sarawak. Tidak dibenarkan sebab dua individu ini sering mencetuskan suasana yang tidak harmoni dikalangan masyarakat umum. Mereka di tahan di Lapangan Terbang Sibu, Sarawak. 


Tian Chua, Naib Presiden PKR  sedang menunggu keputusan Mahkamah sebab pernah mengarahkan kelompok pengikutnya berarak di kawasan yang menjadi larangan kepada awam (PULAPOL). Manakala Rafizi yang juga MP Pandan pula cuba menuduh Ketua Peguam Negara sebagai perasuah pasal isu pengambilan Pulau Batu Putih oleh Singapura tapi mendapat tentangan dari Gani Patail, malah mencabar Rafizi  untuk membuktikannya. Lucunya Rafizi pula tidak ada point untuk meneruskannya. Ini adalah beberapa contoh perbuatan mereka dalam politik yang tidak sihat. Jadinya, apa mereka wajar untuk dibenarkan memasuki negeri Sarawak ? 

Tindakan kerajaan Sarawak (ketua menteri) yang tidak membenarkan dua individu berkenaan memasuki Sarawak adalah rasional. Bukan kerana PKR mempunyai kekuatan politik yang boleh melemahkan BN, tapi risau mereka akan mencetuskan suasana yang tidak harmoni di negeri berkenaan. 


Kita semua harus tahu bahawa untuk menjaga keharmonian, demokrasi bukanlah segala galanya. Adakalanya demokrasi digunakan untuk memburukkan keadaan selepas itu pihak yang tidak bertanggungjawab akan tampil sebagai hero untuk konon membetulkannya. 


Pada masa waktu yang sama ketua pembangkang Anwar Ibrahim menyelar tindakan kerajaan negeri sebagai tidak patut berlaku di dalam negara yang mengamalkan sistem demokrasi, kononnya :) 


Ekoran kenyataan Anwar Ibrahim yang menyelar, Ketua Menteri Sarawak pula mempersoal Anwar Ibrahim sebab tidak menghormati keputusan kerajaan negeri yang jelas ia adalah hak masyarakat Sarawak mengikut perjanjian 18 perkara (Para 6) yang masih di dukung oleh kerajaan negeri malah dilaksanakan. Oleh itu ketua menteri Sarawak, Adenan Satem mencabar Anwar Ibrahim agar membawa isu larangan tersebut kemuka pengadilan yakni mahkamah untuk di adili. Apa Anwar Ibrahim mempunyai keberanian ? 

No comments: