Wednesday, March 26, 2014

529 Pengikut Ikwanul Muslimin Dihukum Bunuh Dan Konteks Politik Malaysia




Kehakiman negara Mesir telah menghukum seramai 529 pengikut Ikwanul Muslimin sebagai bersalah sebab telah menyebabkan kematian pada anggota polis dan menyerang bangunan polis juga telah di dapati melakukan kekerasan yang lain. Oleh itu mereka telah di kenakan hukuman gantung sampai mati. Mungkin kah mereka mati dalam keadaan syahid atau apa dia ? 


Kamu orang nampak tak, betapa undang undang politik di negara luar sangat tegas dalam memastikan keharmonian yang pada pendapat mereka, agar sentiasa terjamin. Berbeza dengan pejuang politik di negara ini, mereka boleh berbuat apa saja demi namanya konon perjuangan. Masyarakat politik di negara ini boleh menghina sistem perlembagaan negara sesuka hati mereka tanpa memikirkan kesan dari perbuataan tersebut. Kurang dari itu ada malah dari mereka yang sanggup memperlekeh penggunaan kalimah Allah dengan hanya bersandarkan ruang dan peluang yang ada di dalam sistem perlembagaan federal dan negeri. Tuntutan ini kalau berlaku di timur tengah sudah lama penuntut penuntut yang terdiri dari pemimpin dan penyokong tegar PR ni meninggalkan nama. :)


Berbalik pada isu utama, apa pengikut Ikhwanul Muslimin yang dikenakan hukuman gantung sampai mati itu mati dalam keadaan jihad ? 

No comments: