Wednesday, March 26, 2014

Masyarakat Mentah Menyikapi Demokrasi


Kamu orang tahukah semua kebobrokan politik datang dari sikap masyarakat itu sendiri, bukannya dari pemimpin semata-mata. 


Sebab itulah ada banyak masalah yang dihadapi oleh masyarakat di era ini hampir tidak menemui jalan penyelesaiannya. Mana boleh selesai kalau masalah yang mereka hadapi datang dari mereka lepas itu berulang ulang. 

Perkara diatas satu hal, hal yang kedua ialah sikap masyarakat politik yang berlumba lumba mengambil kesempatan dari kementahan masyarakat itu sendiri. Kamu orang dikira mentah kalau mengukur kemampuan berpolitik seseorang berdasarkan material, kamu orang dikata mentah kalau kamu orang mengukur kematangan berpolitik berdasarkan bicara semata mata dan bukannya perbuatan, kamu orang dikata sengal kalau kamu orang mengukur kemampuan berpolitik berdasarkan pengalaman semata-mata, kamu orang juga di kira mentah kalau mudah dipuji tanpa ada kerja cemerlang yang pernah kamu orang buat dan kamu orang dikira sangat mentah andai mudah menerima khabar politik tanpa usul periksa. 

Kesimpulannya demokrasi dicipta oleh masyarakat biasa maka masyarakat biasa ini juga yang perlu matang  dalam memainkan sistem demokrasi yang mereka cipta. Ini tidak berlaku, nah demokrasi yang kamu orang momokkkan hanyalah cukup sekadar slogan, hakikatnya kamu orang hidup di dalam sistem feudalisme. :)

No comments: