Wednesday, March 12, 2014

Pegawai Imigresen Menyumbang Kepada Insiden MH370 ?

Hakikatnya memang ada Pegawai Imigresen yang mengamalkan rasuah. Di mana mana Cawangan, termasuklah dipintu masuk di Lapangan Terbang. 

Ia berlaku sebelum lagi insiden MH370 tercetus. Sebab itulah, jangan ada yang menolak atau ada menafikan, bahawa serba sedikit tercetusnya insiden MH370 datang dari kelemahan penguatkuasaan segelintir pegawai pegawai Imigresen. Akhirnya saya bersetuju dengan kenyataan Menteri KDN, Zahid Hamidi. Mana mungkin pegawai Imigresen tidak boleh mengenali jenis bangsa mengikut rupa paras dan negara asal mereka. Kita kenal apa individu itu orang Itali atau tidak menurut keterangan yang ada di dalam pasportnya, walaupun yang tercatat ialah negara  China. 

Antara jenis perlakuan rasuah di kalangan kakitangan Imigresen di Lapangan Terbang ialah Pegawai berkenaan akan melepaskan individu yang terbabit walaupun ia menggunakan mykad orang lain. Kebobrokan ini diurus oleh sindiket tertentu dengan mengenakan beberapa bayaran.
Peliknya kalau saja kakitangan seperti ini di kritik terus jak mereka seolahnya memihak PR. Pelik betul puak ni.

Ini juga antara sebab kenapa politik Malaysia sering berada dalam perbezaan. Saya pernah berhadapan dengan individu seperti ini, sangatlah bebal lagak jak lebih. Mengkritik kerajaan bukan lah main. Alahai



#jalinanpolitik

No comments: