Saturday, March 21, 2015

DAP Gagal Menjaga Kepentingan Kaum Cina



Betul tu nampaknya DAP tidak mampu menjaga kepentingan kaum Cina khasnya dari konteks perlaksanaan hudud. Seperti yang dinyatakan oleh Pengerusi Gerakan Pulau Pinang, Teng Chang Yeow.

Iya lah sebelum ini ketika banjir melanda negeri Kelantan berduyun duyun pemimpin dan jentera DAP hadir bagi memberikan bantuan walaupun cukup dengan hanya berselfie. Tapi apabila sidang Kabinet yang membentangkan hudud tidak pula DAP hadir bagi membantah. Hanya berani membuat kenyataan media.

Sebelum ini bukan main, tegas kononnya PR ada ikatan yang kuat di dalam menjaga kepentingan parti masing masing. Tapi tiba saat getir dimana hak parti kompenan perlu dihormati tidak pula DAP dan PKR memberi muka.

Pastinya masyarakat PAS kecewa dengan perkembangan ini, undi yang mereka berikan atas nama DAP melalui PR tidak menguntungkan malah bertukar kepada senjata makan tuan.

Pun begitu jangan ingat kerjasama PAS di dalam PR berakhir disini, PRU masih jauh. Tidak mustahil akan ada kerjasama yang lebih erat menjelangnya PRU. Ini politik, tikam diri sendiri pun di panggil strategi politik. Himmm

Politik adalah politik, sebab itulah kita selama ini sering berpendapat kalau benar PAS mendaulatkan Islam harus mereka keluar dari kepompong politik apa lagi berkerjasama dengan DAP yang jelas menentang hudud.

Sewajarnya permainan ini menjadi ingatan sampai bila bila, sejauh mana kemampuan PAS memartabatkan apa yang kita panggil Islam.


No comments: