Friday, May 9, 2014

Penceroboh Dan Kuli Membawa Maksud Yang Sama?

Apa yang dikatakan oleh ISMA tu salah sangat kah ? Menurut Presiden Isma, Abdullah Zaik Abdul Rahman. Masyarakat Cina di negara ini adalah penceroboh berdasarkan sejarah lampau.

Setahu saya, mengikut catatan sejarah selepas tercetusnya Perang Candu pada sekitar tahun 1839-1842 di Canton, China. Ada ramai masyarakat China yang merasa terhimpit hingga ada dari kalangan mereka yang sanggup melarikan diri dan ada di antaranya yang sanggup menjadi kuli. Peluang ini telah diambil kesempatan oleh penjajah British dengan menghantar mereka ke Tanah Melayu untuk dijual untuk menjadi kuli.

Perniagaan menjual kuli pada ketika itu sangat menguntungkan British. Ini adalah fakta sejarah yang tidak boleh dinafikan.

Apa bezanya maksud penceroboh dan kuli pada di era penjajahan British, bukan kah ia membawa maksud yang sama sebab kan kehadiran mereka tidak di undang oleh kesultanan Melayu pada ketika itu?

Jadi kenapa kaum Cina terutamanya mereka yang menyokong DAP mudah merasa tersinggung bila kehadiran awal mereka di samakan dengan pencerobohan.?

Posted via Blogaway


Posted via Blogaway

No comments: