Monday, May 5, 2014

Di sebalik Pemilihan Cabang Peringkat Semporna

Saya ada menerima email perihal pemilihan Cabang dan Pusat peringkat Semporna, dalam bentuk point dari seorang individu yang kurang saya kenali,  meminta agar saya memasukkannya di dalam blog diri. Tapi sebelum itu diri perlu mengolahnya terlebih dahulu agar mudah di fahami.

Kelmarin proses pemilihan Cabang peringkat daerah Semporna dan peringkat pemilihan telah berlangsung di daerah Semporna.

Tapi rupanya seseorang yang telah menjadi ahli UMNO boleh mengundi calon yang bertanding di pemilihan Cabang Semporna sekaligus untuk calon yang bertanding di peringkat pusat ??????. (Saya tidak jelas dengan perkara ini)

Kalau kita merujuk pada data PKR, jumlah ahli PKR di daerah Semporna ialah seramai +-5000 orang tapi yang hadir mengundi semalam ialah hanya berjumlah +-300 orang. :). Apa yang kita polemikkan disini ya, bukan kah ini menunjukkan kepada kita bahwa pengaruh PKR semakin pupus di negeri Sabah umumnya dan khasnya di daerah Semporna ?

Dalam proses itu, para "pemilih" telah bersetuju untuk memilih :-

1. Ketua Cabang, Saudara Amin

2. Timbalan Cabang, Saudara Tampakan

3. Naib Cabang, Saudara Mansur

Manakala kategori pemimpin di peringkat di pusat, mereka telah sepakat memilih Azmin dan Nurul.

Lain itu, juga dikhabarkan ada bilang seorang kakitangan di Pejabat Daerah yang berkrier sebagai Wakil Ketua Anak Negeri, NC lantikan DUN Bugaya telah hadir di pemilihan Cabang PKR Semporna dan pusat ?????

Menurut pengirim, individu berkenaan telah di lantik sebagai NC (Wakil Ketua Anak Negeri ) walaupun dia seorang penyokong tegar PKR oleh pentadbiran DUN Bugaya tapi sekarang terlibat pula dengan pemilihan Cabang PKR Semporna dan pemilihan peringkat pusat walaupun jelas dia adalah wakil kepada pemerintah.

Persoalannya, tidak kah senario ini akan mengwujudkan perpecahan total di kalangan ahli UMNO, yang akan menjadi ikutan pada ahli UMNO yang lain sekaligus melemahkan UMNO di masa yang akan mendatang ?

Dan bagaimana pula dengan ahli UMNO yang turut layak memilih di peringkat Cabang dan Pusat, adakah ini menunjukkan kepada kita bahwa proses pemilihan PKR disemua peringkat dibuat secara sambarono tanpa ada proses yang ketat dalam memastikan ketelusan di peringkat pemilihan ? sedang sebelum ini para pemimpin dan penyokong PKR sibuk mencanang kalau konon proses pilihanraya ke 13 yang lepas penuh dengan penipuan oleh UMNO :)

Kesimpulan utamanya ialah dalam kita mencari penyokong baharu pastikan pula ia tidak mencetuskan perpecahan di kalangan ahli UMNO yang sedia ada. Atau kalau sudah terfikir memihak parti UMNO maka berusahalah untuk mendukungnya sampai bila bila. Atau saja kalau sudah di angkat sebagai pendokong pemerintah secara sengaja maka berusahalah menjaga tanggungjawab berkenaan tanpa sedikitpun merosakkanya, pun begitu  masih belum terlambat untuk berubah.

Untuk masa depan masyarakat Semporna dari konteks politik, suka saya menyarankan agar dukunglah kepimpinan Dato Sri Shafie Apdal hingga keakhirnya.


Posted via Blogaway

No comments: