Thursday, September 4, 2014

Cara Menangani Tuntutan Autonomi Sabah

Jangan ingat bila isu pemisahan Sabah dari Malaysia di viralkan maka kritikan pedas yang dilemparkan akan memangkinkan kekuatan BN di negeri Sabah. Tidak yang sebenarnya, sentimen kebencian yang melampau hanya mengukuhkan ikatan dikalangan kaum KDM STAR walaupun sebelum ini ada dari kalangan  mereka menyokong BN. Kenapa, sebab budaya politik di negeri Sabah agak berbeza dengan setengah tempat di Semenanjung. Di Sabah, perbezaan fahaman politik bukannya halangan untuk duduk semeja.

Isu autonomi Sabah keluar dari Malaysia adalah isu yang perlu diselesaikan atau ditenangkan melalui penguatkuasaan oleh pihak yang berkuasa sepertinya agensi Polis, bukannya serangan politik oleh CyberTroopers. CyberTrooper hanya menzahirkan bibit bibit kebencian sebab kritikan yang keterlaluan hanya akan menular kepada sentimen bangsa atau saja agama.

Jangan lupa, keterlibatan RBA yang licik menyisip di setiap isu, dimana mereka senantiasa mencari ruang dan peluang bagi meniup sentimen kebencian dikalangan masyarakat. Apa lagi kedengarannya DAP telah bertapak di negeri Sabah dan usaha merekrut sedang rancak berjalan.

Usai tuntutan autonomi oleh segelintir kecil masyarakat Sabah ditangani, maka langkah selanjutnya harus pula digerakkan yang melibatkan pemimpin pemimpin utama UMNO/BN terus ke pokok persoalan.

Ini dia punya proses, jangan malah bertindak lintang pukang. Arios.

Sebab itulah sebelum ini, ada saya tegaskan agar akta ISA terus di hapuskan. Klik link dibawah untuk maksud kenapa ISA wajar di hapuskan, jangan ada lagi pihak yang pandai pandai menuntut untuk di kuatkuasakan.

 Menuntut ISA adalah Hipokrit?  


Posted via Blogaway Jals

No comments: