Saturday, August 23, 2014

Ustazah Hina Masyarakat Sabah.?

Serba sedikit, ada juga kebenarannya, seperti yang di dakwa oleh Ustazah Nor Mastura ni.

Saya sendiri ada mengkritik kemampuan segelintir masyarakat Sabah, walaupun mereka  berpendidikan tinggi tapi agak sengal bab mengeluarkan idea. Tapi berangan pula untuk mengeluarkan Sabah dari Malaysia. :-)

Merujuk balik  kenyataan Ustazah berkenaan. Kita faham tu, ketidakpuasan beliau pasti ada sebabnya. Tidak kurang dari kalangan pendidik dari negeri Sabah yang menyimpan sentimen ketidakpuasan terhadap guru guru yang datang dari Semenanjung, atas beberapa faktor.

Antaranya faktornya ialah faktor gaji dan peluang pekerjaan di sektor pendidikan itu sendiri, yang kononnya tidak terbuka untuk masyarakat Sabah.

Jadi, boleh saja kenyataan Ustazah Nor Mastura berkenaan hanyalah reaksi terhadap tohmahan yang dia terima.

Isunya kenapa pula, kenyataan kecil itu di besar besarkan hingga bertukar kepada sentimen kenegerian.? Seharusnya ia berhenti di situ saja tanpa ada lagi komen balas dari kalangan pendidik, terutamanya dari Sabah begitu juga sebaliknya.

Keterlibatan segelintir golongan pendidik dan masyarakat tertentu di dalam hal ini, adalah sebenarnya tidak kena pada tempatnya dan tidak wajar langsung.

Hentikan perkembangan yang tidak membina ni. Alahai

Artikel yang saya maksudkan :-

 Ustazah merendahkan pemikiran masyarakat Sabah?  


Posted via Blogaway Jals

No comments: