Thursday, August 28, 2014

Sabah Di Serang henDAP.???

DAP sejak tahun lepas lagi sudah  pun memulakan langkah politik mereka di negeri Sabah dengan melancarkan serangan hendap. Terutamanya di kawasan kawasan Urban, dengan mendekati golongan muda segar.

Terbukti, DAP cuba mengusik catatan sejarah yang telah dipersetujui sebelum ini, seperti mana gambar diatas. Ini kita boleh tafsirkan sebagai usaha menggagalkan kontrak sosial di negeri Sabah.

Boleh saja keadaan ini sengaja dibiarkan atau pun mereka yang dipertanggungjawabkan tidak mengetahuinya, ini kita kurang jelas. :-)

Tapi yang pasti ada ramai pemimpin pemimpin Sabah yang masih menyimpan keyakinan kalau Sabah ini tetap seperti dulu sebagai simpanan tetap. Walhal pemikiran dan persepsi generasi muda era ini sudah berubah mengikut propaganda politik yang dilancarkan oleh PR terutamanya.

Asyik saja berpolitik sesama ahli UMNO/BN di dalam parti sendiri,  itu yang jelas parti lawan yang melawan yang menghalalkan apa pun cara asalkan mendapat sokongan yang tidak berapa diberikan perhatian yang amat.

Secara jujurnya saya ini pengamal politik yang sarat dengan keterbukaan, namanya demokrasi terpimpin tapi di dalam hal ini, diri memang menyimpan risau. Kerisauan timbul, bila ruang dan peluang diberikan tanpa  tentangan dari jentera politik BN, dalam usaha mengekang pergerakan DAP agar tersekat sekat. :-)

Pun begitu saya tidak bersetuju kalau ISA diwujudkan semula.

Bukan pembaca tidak tahu kesatuan dikalangan DAP yang amat jitu selain layanan politik  yang gemalai. Hak diberikan secara rata tidak mengira apa jenis bangsa dan agama, kononnya.

Jangan di lupa DAP memiliki kekuatan ekonomi di semua peringkat dan pastinya pekerja mereka terdiri dari kalangan Bumiputera yang telah termakan budi sebab memberikan mereka peluang berekonomi/pekerjaan. Dan tidak lah mustahil kalau  pekerja mereka itu akan memihak DAP menjelangnya PRU. Jangan remehkan pendapat ini, hanya  kebijaksanaan dan keikhlasan yang mampu menanganinya andai ancaman politik ini dibiarkan tanpa ada pendekatan yang melawan dari konteks politik yang sihat.

Ingat, mana mana individu yang tidak bertanggungjawab terhadap masa depan UMNO/BN adalah sebenarnya pengkhianat parti.


Posted via Blogaway Jals

No comments: