Saturday, January 18, 2014

Usah Berpolemik Dengan Tindakan UMNO Terhadap Tian

Semakin bertambah bilangannya, yang mempersoal keputusan UMNO untuk tidak meneruskan saman terhadap Naib Presiden PKR, Tian Chua ekoran kenyataannya perihal insiden di Lahad Datu yang dia umpamakan sebagai sandiwara UMNO.

Janganlah terlalu berlagak pandai, Kerajaan tahu itu apa yang mereka perlu buat demi negara bangsa dari konteks keharmonian yang bersifat jangka panjang serta kedudukan Sabah yang sebenarnya boleh di ancam. Kenyataan Tian Chua hanyalah provokatif politik yang tidak pun mengancam keselamatan negara. Tapi dia tahu apa yang berlaku sebelum itu.

Insiden di Lahad Datu, adalah rentetan dari beberapa pertemuan di antara pihak kesultanan sulu  dengan kerajaan Malaysia demi mencari perdamaian tapi tidak menemui persetujuan. Saya yakin proses ini memang ada. Tapi tidak bermakna ada komplot di kalangan mereka sebab itu wujud konon sandiwara seperti yang di dakwa oleh Tian Chua.

Pada pendapat saya, dengan itu tindakan peguam UMNO yang tidak meneruskan saman terhadap Tian Chua ada rasionalnya, rasional utamanya ialah andai saja saman diteruskan maka semestinya ia akan melibatkan pihak kedua yakni "kesultanan Kiram" sedangkan kerajaan Malaysia sudah tidak lagi sebulu dengan mereka malah bermusuhan. Rentetan itu nanti akan wujud ruang dan peluang pada kesultanan Kiram yang mungkin akan di dokong oleh kerajaan Philippines dalam meneruskan usaha mereka bagi mendapatkan negeri Sabah.

Harus ingat, President Philippines, Aquino pernah membuat kenyataan dulu lama yang mereka akan tetap mencari jalan untuk meneruskan tuntutan terhadap Sabah hingga bila bila. Yang pada hemat saya, sebab ruang untuk itu tetap ada walaupun sebesar lubang jarum tapi boleh di tentukan oleh badan badan antarabangsa. Percayakan saya.

Kesimpulannya, kamu orang jangan terlalu sengal dengan membelakangkan isu yang kalian sendiri tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku, berbanding Tian Chua yang mungkin ada sedikit kesegarannya. Secara logiknya, kalau kenyataannya itu menguntungkan politik PR sedang pada yang sama, keharmonian negara tidak tergugat pasti saja dia sudah terlolong. Tinggal lagi pula kenyataannya itu telah bertukar kepada pepatah gunting dalam lipatan dari konteks memberikan ruang. Maka sewajarnyalah dia perlu  di kritik oleh masyarakat sebagai tidak menghormati pejuang pejuang negara hingga ada yang terkorban semasa insiden itu berlangsung.

Maksud besarnya ialah tindakan Penasihat Undang-Undang UMNO, Datuk Mohd. Hafarizam Harun yang tidak meneruskan saman terhadap Tian Chua adalah BETUL.

No comments: