Saturday, January 11, 2014

Teguran Dr M, Cukup Sebagai Satu Teguran Demi Kebaikan UMNO

Macai Macai PR ni suka sangat dengan kenyataan Dr M terhadap beberapa kekurangan pemerintahan BN sepanjang pengetahuan beliau. Antaranya pasal kemasukan golongan bijak ke dalam organisasi PR, dulu lama tapi selepas UMNO memperkenalkan beberapa transfomasi dalaman, UMNO sekali lagi mendapat tempat di kalangan profesional. Walapun pada hakikatnya, masih ada sekelompok profesional yang tidak berminat dengan politik UMNO, tapi itu kan hak masing masing namanya negara yang mengamal politik Demokrasi terpimpin.

Terbaru, kritikan Dr M pasal pembelian Jet kerajaan. Di era pemerintahan Dr M, bila negara mengalami krisis ekonomi, kerajaan bertindak dengan menjualnya bagi mengimbangi ekonomi yang tidan menentu.

Saya tidak nafikan, kesan negatif yang melibatkan pembelian Jet Kerajaan ada benarnya tapi itu bukan bermakna negara ini akan muflis atau ekoran pembelian Jet Kerajaan tersebut telah menyebabkan kos harga barang meningkat. Ia hanyalah gambaran kalau kerajaan ini perlu berjimat cermat, walaupun ekonomi negara berada dalam keadaan yang stabil.

Fungis FELDA dan pelbagai lagi syarikat GLC serta Pekebun Pekebun Kecil masih menyumbang kepada ekonomi negara, selain pelaburan Petronas di luar negara yang mendatangkan keuntungan yang besar pada negara. Jadi tidak timbul disini, pembelian Jet Kerajaan dengan ekonomi negara.

Ekonomi Malaysia masih dalam keadaan yang stabil, jangan bimbang atau gusar. Begitu juga dengan pendapat sebahagian gologan profesional pasal politik UMNO, UMNO semakin mendapat tempat. Lihat saja sokongan diri terhadap UMNO tetap memberikan sokongan yang padu, itu petanda organisasi ini masih relevan untuk di dokong. :)

No comments: