Tuesday, January 21, 2014

Undi Popular Bukan Kekuatan Anwar

Ketika BBC menemu ramah Anwar melalui talian mengenai isu tindakan kerajaan Jepun terhadap dirinya. Anwar tetap mengangkat undi popular 52% sebagai kekuatan politik peribadinya. Wal hal yang sebenarnya ia bukanlah undi yang datang dari penyokong politik PKR, tapi datang dari pengundi DAP. Tidak mengapa kalau kekuatan PKR seperti UMNO, UMNO adalah tunjang kepada kekuatan BN. Sekaligus menjadi parti yang menentukan dasar dalaman BN yang terdiri dari beberapa kompenan parti. Malah parti yang menentukan dasar pemerintahan negara.

Sebab itu undi popular tidak boleh dijadikan kekuatan politik peribadinya. Perhimpunan haram turun baru baru ini, antara buktinya kalau Anwar tidak popular dari konteks undi popular pada masyarakat Malaysia. Yang namanya mendapat undi popular ialah semua arahan yang datang daripadanya akan dipatuhi. Dalam kompenan PR sendiri sering berlaku pergeseran dalaman antara PAS dan DAP, bila pergeseran berlaku, bukan pun PKR menjadi orang tengah. Tapi parti yang bergeser, yang akan mengambil sikap berdiam agar kelihatan bersatu. Contohnya, pergeseran mengenai perlaksanaan Hudud yang mendapat tentangan DAP, Karpal. Apa ada persetujuan kalau DAP pada akhirnya akan akur dalam melaksanakan hudud. Apa PKR punya kekuatan politik untuk membentuk dasar dalaman kompenan PR yang mungkin boleh menjadi agenda PR di masa masa yang akan datang.

Tujuan sebenar Anwar mengangkat undi popular 52 % adalah untuk mensabitkan kerajaan Malaysia sebagai dalang kepada tindakan Kerajaan Jepun terhadap dirinya. Yang sepatutnya kerajaan Jepun tidak boleh akur dengan arahan pemerintah Malaysia sebab ia tidak mewakili majoriti rakyat Malaysia, malah dirinya itu yang perlu lebih di hormati, sebab itu sepatutnya tidak berlaku.

Hakikatnya terlalu hebat bha kerajaan Jepun tu untuk mendengar arahan politik pemerintah Malaysia. Jadinya tidak mungkin ada komplot antara Jepun dan Malaysia hanya kerana Anwar. Apa lagi PRU masih jauh di hadapan, tidak ada kepentingan politik yang sebenarnya. Itu kalau kita perhitungan secara logiknya.

No comments: