Sunday, January 26, 2014

Banner, Sentimen Agama Di Pulau Pinang


Tersebar luas di beberapa blog dan portal pasal penggantungan banner yang terlukis/terlukis, Allah is great dan Jesus is the son of Allah. 


Perkara ini di nafikan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang sebagai bukan perbuatan pihak Gereja. Tapi di lakukan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Kejadian berlaku gereja Katolik St John Britto di George Town dan Church of the Nativity of the Blessed Virgin Mary, Butterworth. 


Dia juga berpendapat, kejadian itu mampu menyumbang kepada ketegangan kaum. Sememangnya ia mampu menyumbang kepada ketegangan kaum khas di Pulau Pinang dan umumnya di Malaysia. 


Tidak berniat untuk memanjangkan isu ini hingga mungkin menambah kekusutan. Berbalik pada tuntutan kalimah Allah di negeri Selangor oleh pihak Gereja, mereka yakin kalau mereka boleh menggunakannya, apa lagi ia mendapat sokongan dari beberapa pemimpin politik PAS. Baik, itu bermakna perbuatan menggantung banner yang berbau sentimen memang datang dari pihak Gereja, bukan begitu?. Sebab secara logiknya, mereka tidak akan berani kalau mereka merasakan ia keterlaluan yang boleh menyinggung perasaan mereka yang menganut agama Islam. Maksud saya, ia memang di lakukan oleh pihak Gereja, sebab pemimpin Melayu PR juga menyokong penggunaan penggunaan kalimah Allah oleh pihak Gereja, jadi buat apa mereka rasa bersalah untuk menggantung banner berkenaan. Jangan di lupa sebelum ini Ketua Menteri Pulau Pinang pernah menyuarakan agar penggunaan kalimah Allah di kalangan mereka yang beragama Kristian di benarkan pada satu majlis keramaian di Pulau Pinang. 


Jadinya, kalau kejadian yang berkenaan sungguh tidak di lakukan oleh pihak Gereja seperti yang di dakwa oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, itu bererti tuntutan penggunaan kalimah Allah, hanyalah berniat politik semata-mata yang tidak berniat untuk kebaikan dalaman agama Kristian. 


Kesimpulannya tuntutan kalimah Allah oleh pihak Gereja, hanyalah sentimen agama dan politik, itu saja. Sebab kalau tidak kenapa politik DAP tidak mempertahankannya? 





No comments: