Tuesday, January 21, 2014

Jawapan Soalan, Terhadap Beberapa Soalan Politik

Komen balas saya, terhadap beberapa soalan di group politik.

:-) Saya jawab sekaligus ya. Semua juga negara di dunia ini di kuasai oleh kelompok kapitalis, hata Amerika sendiri di kuasai oleh kelompok kapitalis Yahudi. Kita sekarang ini pun sebenarnya di kuasai oleh kelompok kapitalis, nilai wang kita, pasaran minyak, harga barang import itu semua pengaruh kapitalis. Sebab itulah mana mana negara di dunia ini berusaha untuk mengwujudkan aktor mereka bagi mengimbangi pengaruh kapitalisme..

Cuba kamu orang lihat harga barang di negara jiran, Indonesia, Philippines dan Thailand terutamanya harga minyak, gula dll jauh mereka lebih mahal daripada kita, kenapa? Adakah pemerintah negara itu sengaja menaikkannya yang bertujuan untuk membebankan rakyatnya, sudah tentu tidak. Tapi ia semata-mata di sebabkan oleh manipulasi oleh kelompok kapitalis. Ada ramai yang berpendapat dengan begitu mudah pasal harga minyak kenapa konok kita yang menjadi pengeluar minyak tapi harga minyak di tentukan oleh pasaran, nah itulah kapitalisme.

Seperti juga harga gula di Philippines, Philippines antara pengeluar Tebu yang besar di dunia tapi kenapa harga gula di sana agak mahal berbanding Malaysia? Adakah ia di sengajakan

Minyak di Indonesia, Indonesia juga pengeluar minyak dunia, tapi harga minyak agak mahal berbanding Malaysia. Kenapa, adakah ia disengajakan?

Pemerintah hanya berkuasa pada bahagian bahagian tertentu di dalam negara. Adapun soal ekonomi, ia banyak dikuasai oleh kapitalis. Kapitalis ada dua bahagian, satu domestik satu lagi global. Keduanya mampu mempengaruhi harga barang.

KPDNKK juga diwujudkan untuk mengekang penguasaan kapitalis yang ada di dalam negara/domestik. Tinggal lagi agensi ini kurang memberikan kesan al sebab kurangnya penguatkuasaan. Hal ini telah kami bincang bualkan, al mungkin sebab itulah kerajaan dan jentera politik sedang berusaha bagi memantau harga barang di pasaran. Hingga ada di antaranya yang mengwujudkan jawatankuasa bagi memantau harga barang oleh jentera pergerakan sayap UMNO.

Copy paste? terima kasih sebab sebenarnya telah mengiktiraf tulisan saya. :-)

Kesimpulannya, keterlibatan masyarakat secara keseluruhannya amatlah penting demi mengawal harga barang di pasaran. Tidak di nafikan, faktor pengurangan subsidi minyak ada menyumbang kepada kenaikan barang, tapi harus juga di ingat untuk memproses satu satu produk, kos pengeluaran itu meliputi kenaikan gaji pekerja di semua peringkat, cukai premis, cukai lesen, kos penghantaran dan banyak lagi, juga sebenarnya telah menyumbang kepada kenaikan harga barang. Bermaksud pengurangan subsidi tidak menjadi faktor kepada kenaikan harga barang secara total.

Saya bagi lagi satu contoh, kapitalis di negeri Selangor, kerajaan negeri akan menaikkan cukai lesen perniagaan sehingga 300/400%, adakah ia disengajakan oleh kerajaan negeri, kalau bukan kerana faktor kapitalis dari kelompok DAP, yang bertujuan untuk mengekang keterlibatan kaum Melayu dalam hal hal ekonomi.

No comments: