Sunday, January 12, 2014

Muslihat Di Sebalik Penterjemah Kitab Bible Ke Versi Iban

Pemimpin PR tahu ada dua negeri yang menyebabkan mereka tidak boleh menjadi pemerintah. Ia itu Sabah dan Sarawak. Mereka juga sedar agenda politik mereka tidak akan mampu menggugat kepercayaan di negeri ini untuk memihak BN. Apa lagi mereka sering berpolemik, kekalahan mereka di dua negeri ini kerana tidak adanya kebebasan media perdana.

Maka sebab itu, ada di kalangan mereka yang mengambil inisiatif pandai dengan membuat tuntutan ke atas kalimah Allah di kalangan bukan Islam lalu mengaitkannya dengan kebebasan beragama yang ada di Sarawak dan Sabah. Maksudnya mereka cuba menyuntik sentimen agama di kalangan masyarakat Sabah dan Sarawak yang akhirnya akan menolak BN.

Buktinya, lihat saja tangkapan terhadap kitab bible versi Iban yang berlaku di Selangor baru baru ini. PBM sengaja menterjemahkan kitab bible ke bahasa Iban. Sedangkan rata rata mereka yang pandai membaca di kalangan masyarakat Iban, agak boleh berbahasa Inggeris, jadi apa keperluannya mereka menterjemahkan kitab bible ke bahasa Iban. Agar kalau ia di halang oleh pihak yang berwajib maka dengan sendirinya masyarakat Iban yang ada di Sarawak akan merasa di perlekeh. Dengan itu sokongan mereka terhadap kompenan BN akan berkurangan, sekaligus membuka ruang dan peluang untuk PR memerintah negara ini.

Licik bukan, mungkin perkara ini di sedari oleh pemimpin Melayu yang ada dalam kompenan PR tapi disebabkan oleh kemahuan kuasa politik, mereka malah menyokong tuntutan yang berkenaan.

No comments: