Saturday, March 16, 2013

Memalit Insiden Di Lahad Datu Dan Pesanan Untuk Kaum Suluk/Bajau Suluk

Terdesak sudah ini organisasi PR. Mereka cuba memalit insiden di Lahad Datu itu dan Semporna ini kepada mereka.

Maksud saya mereka ingin menarik perhatian kaum Bajau Suluk sebagai pengundi mereka di PRU, dengan menyalahkan pihak Polis, konon pihak Polis telah berlaku kasar terhadap bangsa Tausug/Suluk ketika mereka menjalankan operasi dalam mencari saki baki penceroboh/pengganas.

Modus operandi PR ini dimulakan dari luar negara yakni dengan menggunakan blog dan portal yang ada di negara negara jiran. Agar nanti kepercayaan masyarakat tempatan terhadap tuduhan itu nanti akan lebih mendalam untuk dipercayai berbanding dengan blog dan portal tempatan yang mereka miliki.

Salah satu portal yang perlu disangsikan adalah Inquirer.net yang telahpun mengeluarkan laporan skeptikal, dibawah tajuk "We're treated like "animal.

Selain dari pihak PR yang mencanang konon insiden di Lahad Datu itu dan Semporna ini adalah projek BN atau seolahnya satu sandiwara politik.

Masyarakat kaum Tausug/Suluk dan Bajau Suluk juga harus meniliti dengan lebih halus sebab menyebab kepada berlakunya insiden ini. Salah satu sebab kenapa tercetusnya insiden ini ialah ekoran tindakan PAS/PR yang mendesak agar kerajaan melaksanakan RCI. Pada hakikatnya kita sebagai bangsa Sabahan sangat setuju dengan tertubuhnya RCI tapi prosesnya itu juga harus diperhalusi agar ia tidak nanti menyinggung sensitivite mana mana bangsa. Terus terang saya katakan RCI bawaan PR/PAS inilah yang telah menyumbang kepada kebobrokan tersebut. Kenapa tidak, ekoran dari RCI tersebut bangsa Tausug/Suluk telah merasa terhina, maklum sepanjang inquiri RCI berlangsung kehadiran kaum Suluk telah dipersoalkan sebagai bahan yang perlu diselesaikan dan ini telah menyemarakkan lagi kaum selain kaum Suluk untuk memperlekeh kaum Tausug/Suluk sebagai "pilak". Bermaksud RCI bawaan PAS telah mengundang kepada perasaan yang tidak puas hati hinggalah insiden di Lahad Datu dan Sabah terjadi

Jadi kalian sebagai kaum yang berbangsa Suluk/Tausug atau Bajau Suluk jangan terpalit oleh morus operandi mereka, mereka PR hanya cuba untuk memperalatkan kalian sebagai pengundi untuk kepentingan politik peribadi mereka.

Dan anda yang berbangsaSuluk/Tausug ambillah tugas sebagai pegawai diplomasi demi mengekalkan keharmonian yang kita kecapi selama ini. Paling tidak pun tolaklah organisasi PR jauh jauh sebab merekalah yang bertanggungjawab atas semua ini yakni keadaan bertukar dari harmoni kepada kelam hingga menyebabkan ada keluarga kalian yang terpisah sesama mereka sebab ingin menyelamatkan diri dari konon kekejaman pihak Polis seperti yang dicanang.
Sent from my BlackBerry® Jalin Luin

No comments: