Tuesday, February 25, 2014

Membidas Artikel Menyalahkan Mahkamah Terhadap Karpal

Uikk, keputusan mahkamah yang mensabitkan Karpal sebagai bersalah juga salah kah ? Saya merujuk pada satu artikel yang cuba membidas keputusan Mahkamah terhadap Karpal.

Telah membaca satu artikel yang yang membidas keputusan mahkamah. Penulis berpolemik dengan istilah menghasut. Saya bersetuju dengan pendapat penulis bahwa menghasut juga sebahagian dari proses politik. Sebab itu katanya mensabitkan Karpal sebagai bersalah adalah salah. :) ????????

Penulis sebenarnya lupa, kenyataan yang dikeluarkan oleh Karpal adalah untuk Sultan yang tidak pun terlibat dengan penggubalan mana mana perlembagaan yang menyentuh politik, tapi kenapa baginda Sultan Perak di libatkan dalam hal politik. Kenyataan Karpal yang menyentuh kedaulatan Sultan, sebenarnya cuba mengajak masyarakat agar berlaku kurang ajar terhadap institusi Sultan sebab itulah Karpal di sabitan sebagai bersalah. Betul tidak ?

Walaupun Gobind, berhujah kalau sebenarnya kenyataan Karpal itu tidsk di tujukan kepada Sultan Perak secara khusus apa lagi katanya Mahkamah khas bagi menghakimi para Sultan ada disediakan itu bererti masyarakat punya kelayakan untuk mempersoal Sultan. Persoalannya, persoalan yang bagaimana ? Selain berkait soal isu. Sepatutnya Gobind juga tahu, memang benar Mahkamah khas ada disediakan untuk menghakimi Sultan dan walaupun isu yang diutarakan agak rasional yang mungkin menyentuh kelakuan Sultan tapi cara dan etikanya harus ada bukannya membuat kenyataan yang terbuka, seperti mana yang di keluarkan oleh Karpal. Betul tidak ?

No comments: