Sunday, February 16, 2014

Agenda Lawan Untuk Memecahkan Perpaduan Sabah

Ada Cybertroopers yang cuba memanipulation foto ini, kononnya ini berlaku di negeri Sabah. Wal hal yang sebenarnya di negara jiran, Indonesia. Cuba kamu orang perhatikan pakaian budak sekolah tu, ia bukannya pakaian seragam seperti  yang biasa kita lihat. Atau apa dia ? Tapi tidak mengapa, mari kita teruskan bagi melayan kehendak mereka :)

Baik, mari kita layan kehendak mereka yang cuba kelihatan sebagai orang politik dengan berpolemik dengan kekurangan marhaen.  Ada beberapa faktor kenapa persoalan ini tidak boleh di tuding secara total sebagai konon kekurangan kerajaan dalam menjaga kebajikan masyarakat terutamanya mereka yang berada di pedalaman Sabah.

Antara faktor atau saja alasan yang perlu dipertimbangkan bagi menafikan tuduhan seperti di atas ialah kedudukan kampung kampung yang agak berselerak dan kebanyakan berada di pedalaman,  telah menyukarkan keperluan prasarana untuk di laksanakan. Cuba kamu orang bayangkan kalau jarak di antara kampung kampung, berada jauh dalam sekitar 50 km dengan setiap kampung, ditambah dengan kedudukan kampung yang agak terpencil lagi berada di kawasan yang sukar untuk dibangunkan, contohnya hanya kampung itu yang berada di seberang sungai yang luas selepas itu pula duduk di kawasan yang curam. Selepas itu pula jauh dari pusat pekan yang sarat dengan kelengkapan frasarana. Adalah tidak ekonomikal andai kampung ini juga turut di majukan seperti mana sebuah pekan yang menjadi pusat masyarakat bersosial. Oleh itu siapapun yang memerintah, persoalan ini memang sukar untuk diselesaikan, kecuali masyarakat setempat yang berkenaan bersetuju untuk ditempatkan pada satu kawasan yang berpusat. Barulah mereka mudah dilibatkan dengan kemajuan perdana. Betul tidak ?

Jadinya kamu orang jangan mudah dimanipulasi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab, yang ingin melihat masyarakat ini berpecah belah. Alahai, bersatu bertambah mutu. Ok

No comments: