Tuesday, February 18, 2014

Isu Ceramah Anwar Berucap Di Dalam Gereja

Hanya berucap di dalam gereja tapi tidak bertujuan dakwa bagi mengajak mereka untuk menganut agama Islam, itu perkara biasa yang dilakukan oleh mana mana individu yang berpolitik. Jadi apa yang boleh dibanggakan kalau begitu.

Tapi pula kenapa ia menjadi isu politik. Jangan kamu orang terlalu menjaga kelakuan politik Anwar, Anwar sengaja tu biar namanya senantiasa meniti di bibir masyarakat sebelum tiba saatnya PRK Kajang.

Yang kita mahu dengar ialah apa sebenarnya isu yang diperkatakan oleh Anwar semasa dia berucap di majlis itu. Sebab saya dengar Anwar ada mempersoal isi khutbah Jumaat yang berkaitan dengan perpaduan, jadi kenapa pula beliau mempersoal perkara yang membawa kepada perpaduan. Hakikatnya yang mengajak perpaduan itu pastinya kerja yang murni.  Anwar berpendapat semua perkara baik yang dilakukan oleh pemerintahan BN adalah palsu, sebab lain yang dilaungkan lain pula yang dilakukan. Tapi bagaimana dengan dirinya, kerap berpolemik dengan ayat ayat Al Quran, sedang tanpa beliau sedari beliau telah membawa kepada perpecahan. Kenapa tidak, asyik saja membela perkara yang mencabar kesucian Islam dan hak ketuanan, selain tujuan yang menafikan tapi pada masa yang sama cuba pula menyalahkan. Pada saya seburuk mana pun perlakuan seseorang yang sering dikaitkan dengan perlakuan rasuah ia tetap jauh lebih mulia dari mereka yang cuba membawa perpecahan demi keuntungan politik semata-mata.

Kalau begitu apa yang patut dilakukan oleh masyarakat dalam memastikan kebobrokan ini tidak berterusan. Ingat, pihak yang kerap membawa isu perpecahan ialah pemimpin pemimpin yang berada dalam komponen PR. Nah cuba kamu orang fikir bha, siapa sebenarnya yang mendapat untung hadil dari fenomena ini, selain dari kelompok yang sengaja mencetuskan perpecahan. Apa kamu orang ingat, pihak yang mencanang politik provokatif tidak mendapat apa apa faedah :), silap kamu orang tidak bodoh kok dia orang tu, sengaja berbuat demikian. Alahai :)

No comments: