Thursday, January 8, 2015

Politik Musa Yang Jelek.

Masej dari ahli UMNO yang terpalit. Sengaja saya kaburkan supaya nama yang terbabit tidak terkesan menyebabkan berlakunya penganiayaan politik. Cukup sebagai bukti

Dulu sebelum PRU13 hampir saja UMNO di tolak oleh ramai anak muda, termasuklah mereka yang duduk di luar bandar. Di tambah kenyataan kenyataan propaganda dari jentera PR. Kononnya hanya individu bodoh yang memihak UMNO/BN sedang mereka yang bijaksana sepertinya Doktor, Jurutera, Peguam dll memihak PR, PKR khasnya. Telah memangkinkan tekaan mereka terhadap UMNO/BN sebagai parti yang jelek, mengenepikan mereka yang berupaya membangun negara bangsa.

Tapi selepas kepimpinan tertinggi UMNO memperkenal pendekatan politik sepertinya transformasi dalaman yang mengutamakan keterbukaan di dalam menerima dan mengeluarkan pendapat politik. Maka kembali UMNO mendapat tempat. Itupun masih belum mendalam oleh itulah BN Sabah kehilangan beberapa kerusi pada PRU13 yang lepas. Dan secara keseluruhannya PR yang mendapat undi popular.

Selepas itu, demi melihat kelangsungan UMNO, UMNO juga memperkenalkan transformasi politik di peringkat pemilihan UMNO yang telah berjaya menampilkan ramai muka baru terutamanya dari golongan anak muda. Sebagai tulang belakang kepada kekuatan BN.

Pada perhimpunan UMNO 2014, UMNO memperkenalkan konsep arus slogan yang lebih mesra lagi dekat pada ahli UMNO yakni solidariti dan peremajaan UMNO. Walaupun menimbulkan berbagai tafsiran tapi konsep ini telah menambah keyakinan ahli UMNO untuk terus kekal bersama UMNO/BN. Saya sendiri agak terkesan, syukur UMNO telah berubah seperti yang diidamkan idaman oleh ramai masyarakat politik.

Satu kejayaan yang boleh dibanggakan.

Tapi tiba di tingkat perlaksanaan khasnya UMNO/BN di negeri Sabah. Konsep dan pendekatan yang begitu menggembirakan telah bertukar kepada penderaan politik, masyarakat hanya dinilai sebagai hamba politik. Cukup sebagai alat kepada kemenangan BN, demi sebenarnya kelangsungan politik Musa dan belacinya.

Mana mana ahli parti tidak boleh mempersoal kebobrokan tadbir politik  negeri walaupun telah terbukti lemah berdasarkan keputusan pada PRU13 yang lepas, BN Sabah kehilangan beberapa kerusi DUN dan Parlimen.

Pada sesiapa yang engkar maka individu itu akan terpaksa menjawab surat tunjuk sebab, kenapa mereka tidak boleh dikenakan tindakan tatatertib. Sikit punya kesalahan, hanya mereka telah melontarkan komen atau pendapat di wall Facebook Jalin Luin, perihal peralihan jawatan Ketua Menteri Sabah. Dimana mereka bersetuju dengan peralihan andai tidak ada perubahan sebelum tibanya PRU14.

Wah, punyalah takut dengan bayang bayang. Dasar ahli politik plastik yang lemah, tidak boleh mendengar sedikit kritikan terus jak, hilang arah. Benar kata kawan, namanya bayang bayang takut pada cahaya kebenaran. Mahu saja suluhan ini kita cerahkan. Supaya bayang bayang pun hilang.

Hakikatnya tujuan ahli parti menyuarakan pendapat mereka walaupun liar sebab bertentangan dengan prinsip belaci sebelum ini, adalah ingin melihat UMNO kekal relevan hingga bila bila. (Punyalah mereka sayangkan UMNO/BN)

Mereka sedar daripada UMNO/BN yang terkorban lebih baik korbankan mereka yang tidak jelas akan perjuangan parti. Nanti kesannya akan melibatkan keseluruhannya masyarakat Sabah.

(Ahli UMNO Sabah diminta menjawab surat/masej tunjuk sebab, sebab telah melontarkan komen politik di akaun Facebook Jalin Luin atau saja telah membaca artikel yang melibatkan Musa di Blog Jalinanpolitik. Wah wah wah)

Teringat kata motivasi. "Jangan berkorban untuk mereka yang tidak berani berkorban untuk anda"

Dibawah antara artikel yang telah memalitkan.

 Ketua Menteri Sabah Di Desak Meletakkan Jawatan.?  


Posted via Blogaway Jals

No comments: