Tuesday, January 13, 2015

Berpersatuan Yang Bertujuan Mencari Wang, Menjual Bangsa

13hb Januari 2015.

Sangat tidak berkenan. Mengwujudkan persatuan untuk keuntungan wang.

Saya dimaklumkan, ada sekumpulan individu yang berusaha merekrut suku bangsa tertentu yang tidak jelas status kewarganegaraannya untuk dijadikan ahli persatuan.

Persatuan itu pula dinamakan atas nama bangsa etnik yang termaktub di dalam perlembagaan.

Siapapun boleh menjadi ahli kepada persatuan berkenaan walaupun dari bangsa atau etnik yang tidak berkaitan malah datang dari kumpulan bangsa etnik yang dikenali dengan kegiatan meminta minta dan penjenayahan. Sebab selepas itu akan mereka diberikan keterangan diri yang "sah". Tidak pula kita jelas bagaimana prosesnya. Nah bab ini yang akan bertukar kepada sumber pendapatan kepada "Ketua Ketua" persatuan yang dipersoal. Sebab itulah persatuan ditubuhkan.

Kerja ini di dalangi oleh kumpulan masyarakat tempatan yang sedikit berpengetahuan lagi terkenal dengan urusan penipuan. Binasa terhina kerana kebodohan mereka.

Hanya diri dimaklumkan siapa kalangan individu berkenaan sudah diri tahu, takat mana kemampuan mereka, terutamanya dari konteks manfaatnya kepada masyarakat, nah apa lagi dari konteks sokongan di dalam parti politik yang menguntungkan. Endah kok itu mereka di jenguk. Nampak saja macam ada nilai politik.

Terbukti walaupun sudah berulang ulang membuat kerja penipuan yang menguntungkan tapi tidak pandai senang, semakin terhina mungkin ada.

Sebab itulah kok, saya tidak pernah mempersoal kenyataan Datuk Abdul Rahman Dahlan, pasal kehadiran PTI di negeri Sabah. Dimana beliau memulangkannya balik kesalahan kepada masyarakat Sabah itu sendiri ekoran kehadiran PTI di negeri Sabah. Buktinya seperti keterangan diri di atas.

TTidak salah berpersatuan, pada masa yang sama memutihkan mereka yang budiman. Ini tidak, malah akhirnya akan menyusahkan generasi tulen di masa masa yang akan datang.

Betul tidak.?

Saya ada gambar yang berkaitan tapi sengaja tidak dikepilkan. Mengelak dari berlakunya salah faham. Iya lah tujuan menulis untuk membetulkan, itu saja.


Posted via Blogaway Jals

No comments: