Thursday, November 27, 2014

Tidak Perubahan Walaupun PAU Selepas PAU.?

Tidak ada perubahan jelas yang berlaku di peringkat akar umbi, ini berlaku pada UMNO, walaupun pelbagai pencerahan yang dilakukan melalui perhimpunan agung UMNO seperti yang berlangsung sekarang.

Sudah tentu pasti, mereka masyarakat politik yang menyokong UMNO selama ini berhadapan dengan jentera akar umbi politik UMNO. Harus kita akui, tidak masyarakat politik menyokong  UMNO hanya  semata-mata menyokong, pasti  mereka mempunyai matlamat peribadi  dari konteks organisasi UMNO itu sendiri.

Sudahlah mereka tidak mendapat kelebihan seperti yang di harapkan, malah pula orang lain yang mendapat kelebihan sedangkan orang lain berkenaan tidak pun berkerja demi kelangsungan UMNO. Itu yang saya katakan di peringkat inilah yakni akar umbi lah UMNO menghadapi masalah didalam usah mengekalkan sokongan.

Tidak dinafikan tranformasi kepimpinan memang berlaku di peringkat akar umbi tapi perubahan yang berlaku hanyalah berbentuk jasad semata, walaupun jasad berkenaan terdiri dari golongan muda yang tampak remaja. Tapi hakikatnya mereka tidak mampu memikul tanggungjawab parti.

Ertinya laungan meremajakan parti hanya mungkin retorik semata-mata.

Saya peribadi, untuk menyelesaikan kemelut ini, UMNO perlu memikirkan sesuatu yang lebih berani. Antaranya memberikan kedudukan pada penyokong parti yang betul betul komited terhadap kelangsungan parti tanpa melalui sebarang proses pemilihan, sebagai jentera parti. Senang cerita dicari oleh pemimpin, tapi pastikan pula tepat jangan main samborono yang lebih kepada keuntungan pemimpin bukannya parti.

Cari dan berikan kedudukan kalau boleh "paksa". Pada saya sistem ini yang lebih tepat.


Posted via Blogaway Jals

No comments: