Friday, November 21, 2014

Sabahan Mahukan Pentadbiran Yang Baharu.?

Tidak ada perang yang tercetus secara tiba tiba tanpa terlebih dahulu melalui proses toleransi.

Sebab itulah setiap pemimpin pemerintah perlu sentiasa alert dengan kehendak masyarakat walaupun kehendak berkenaan datang dari kumpulan kecil (jangan bergantung pada pegawai/ pembodek yang sebenarnya pengkhianat, apa yang penting tengkuk mereka yang lepas, persetankan orang lain).

Kehendak masyarakat adalah hak yang perlu di ditangani apa lagi kalau mereka terdiri dari pengundi parti yang memerintah. Hak yang diabaikan akan lama kelamaan bertukar kepada penyakit yang kronik. Ditambah andai kumpulan masyarakat berkenaan datang dari individu individu yang budiman pasti saja Tuhan sentiasa bersama mereka. Kan doa yang paling mujarab ialah doa mereka yang teraniaya dan boleh saja Tuhan menunjukkan jalan keluar dengan mengenepikan kesetiaan.

Kita ambil contoh, dulu masyarakat Sabah mengambil sikap tidak peduli yang disebabkan oleh ketidaktahuan mereka di dalam hal hal pengurusan, bayangkan kakitangan paling bawah pun di trip macam pengarah. Juga tidak kisah dengan kelebihan yang di dapat oleh orang lain di dalam politik. Sebab pada pendapat mereka, itu sudah menjadi ketentuan Tuhan, sedangkan orang yang berkenaan tidak pun bekerja keras untuk kemenangan parti.

Tapi sekarang tidak lagi, sikap dan kehendak masyarakat sudah berubah, ini mungkin disebabkan oleh integrasi atau penghijrahan masyarakat Sabah ke Semenanjung yang telah sedikit sebanyak menyedarkan mereka sebagai masyarakat pada negeri yang kaya dengan sumber alam serta menjadi simpanan tetap kepada BN. Bererti mereka sangat mendambakan pentadbiran yang mempedulikan nasib mereka, walaupun mereka terdiri daripada kumpulan masyarakat yang tidak tahu apa apa.

Kesimpulannya masyarakat Sabah menuntut pentadbiran yang diperbaharui bukannya parti baru, apa lagi parti lawan atau saja pembangkang. ��

Mahu Wang Atau Kuasa.??.


Posted via Blogaway Jals

No comments: