Wednesday, November 26, 2014

Menteri Pelancongan, Benar Sabah Kurang Selamat.

Menteri Pelancongan sekali lagi membuat penegasan bahawa Sabah kekal dengan statusnya masih tidak selamat, terutamanya di Pantai Timur Sabah. Selepas beberapa insiden pencerobohan dan penculikan yang melibatkan pelancong asing.

(Sebelum ini juga Menteri Pelancongan ada membuat kenyataan, yang Kementeriannya enggan mempromosikan Sabah sebagai Negeri pelancongan memandangkan keselamatannya masih belum terjamin dan ia telah viralkan di ruang maya. Yang telah mendapat perhatian sekaligus kritikan dari masyarakat tempatan Sabah.

Tapi kita, mengakui kenyataan Menteri Pelancongan, yakni Datuk Nazri ada kebenarannya)

Terbaru, sekali lagi Datuk Nazri membuat kenyataan yang sama. Yang juga bersamaan dengan pendirian kita sebelum ini bahwa Sabah masih belum selamat dari terutamanya ancaman aktiviti penculikan. Atau saja ancaman kegiatan jenayah dari luar atau dalam negeri Sabah itu sendiri.

Kalau kita fikir secara logik, andai benarlah keselamatan Sabah sudah terjamin, sudah tentu pasti operasi Esscom telah ditamatkan lama, ini tidak malah mengencang. Begitu juga halnya dengan faktor yang mengundang kepada tercetusnya ketidakharmonian masyarakat, tampak faktornya masih berleluasa, bererti Sabah masih belum selamat.

Kesimpulannya ketegasan kenyataan Menteri Pelancongan Malaysia bahawa Sabah masih belum selamat adalah benar. Benar dan bertanggungjawab.

Tapi ada lagi pihak atau individu yang tidak menerima hakikat kebenaran. Apa dengan hanya menafikan kebenaran maka keselamatan akan terjamin dengan sendirinya.?

Akhirnya siapa yang harus dipertanggungjawabkan ni ya. Bagaimana Ketua Menteri Sabah yang juga Pengerusi Keselamatan Negeri Sabah.?

Kerjasama yang diberikan oleh Pengerusi Keselamatan Negeri terhadap agensi Keselamatan khasnya Esscom tidak sebenarnya menjamin keselamatan masyarakat Sabah. Seharusnya pentadbiran negeri ini mencari jalan penyelesaian yang lebih konkrit dengan mengambil kira pendapat pelbagai pihak, termasuklah dari kalangan masyarakat.

Kalau rasa rasa tidak berkemampuan, iya dipersilakan bertanya pada masyarakat umum, atau pada kalangan Menteri walaupun Menteri berkenaan tidak bersangkutan dengan portfolio keselamatan. Sebab ada dikalangan mereka yang berkemampuan berdasarkan pengalaman mereka sebelum ini yang melibatkan keselamatan. Jangan paksa kalau tidak mampu, nanti lama lama bertukar kepada senjata makan tuan kok itu. Alahai

Tidak salah kalau negeri Sabah ini terlalu selamat. Sebab itulah jangan hanya merujuk pada situasi semasa yang nampak tenang. Sebab penculik atau penjenayah tidak pun berminat dengan masyarakat tempatan selain luar pelancong luar negara yang boleh membawa keuntungan besar.

Cuba kita bayangkan apa akan berlaku. Andai Kementerian Pelancongan memberikan jaminan bahawa Sabah cukup selamat. Tetiba ada berlaku insiden tembak atau penculikan yang melibatkan pelancong asing tidak kah nanti membawa kepada nama buruk Malaysia di luar negara.? Itu

Isunya sekarang bukan lagi soal kelangsungan sektor pelancongan tapi lebih daripada itu, yakni ke pertanggungjawaban Pengerusi Keselamatan Negeri Sabah yang juga Ketua Menteri Sabah, sejauh mana beliau menyikapi kemelut ini sekaligus memberikan jaminan rasmi bahawa tahap keselamatan masyarakat di negeri ini sedia terjamin berdasarkan langkah langkah keselamatan yang telah diperkenalkan. Juga ia sebagai jaminan keselamatan kepada pelancong asing bahwa keselamatan mereka terjamin dari ancam jenayah khasnya dari aktiviti penculikan. Kalau memang benar Sabah sedia selamat. Ada berani.?

(Memang begitu, kalau kita kurang bertanggungjawab atau bertanggungjawab tapi tidak mendengar kehendak masyarakat)


Posted via Blogaway Jals

No comments: