Saturday, November 29, 2014

SSKM Daftar Di Luar Negara Tapi Beroperasi Di Malaysia

SSKM membuat alasan kononnya kenapa pula pemerintah Malaysia mengharamkan pertubuhan SSKM sedang ia tidak di daftarkan di Malaysia.

(Dengan agak angkuh, Ketua Pertubuhan SSKM mencabar, PM Najib Razak dan Zahid Hamidi).

Memang benar SSKM tidak di daftarkan Malaysia yakni di luar negara. Tapi SSKM beroperasi di Malaysia.

Seperti juga halnya dengan IS (Islamic States) Pertubuhan yang datang dari di luar negara, apabila cuba beroperasi di Malaysia, ia mendapat tentangan dari pemerintah. Nampak.?

Isunya sekarang bukan soal pertubuhan haram atau tidak haram, tapi matlamat pertubuhan SSKM berkenaan yang cuba membawa Sabah keluar dari Malaysia. Matlamat  yang tidak mendapat restu dari majoriti masyarakat Sabah. Bila masyarakat Sabah tidak merestuinya, itu bererti SSKM punya gerakan yang sangat sia sia.

Jadi kalau juga tidak mahu menghentikan agenda karut SSKM tu, bersedialah berhadapan dengan tindakan undang undang atau saja tindakan dari masyarakat Malaysia umumnya, khasnya masyarakat Sabah.

Saya yakin sangat sangat, malah penyokong PR di negeri ini sendiri tidak bersetuju dengan agenda SSKM. Sebab menganggapnya tidak rasional, dan pasti negeri Sabah akan berhadapan dengan krisis keselamatan. Keselamatan yang dimaksudkan ialah bukan hanya selepas kononnya Sabah berjaya keluar dari Malaysia tapi situasi semasa yang akan di ambil kesempatan oleh penjenayah, terutamanya kumpulan dari luar negara.

Perkara yang juga perlu dipertimbangkan sebelum  SSKM berkeras meneruskan konon perjuangan mereka ialah. Masyarakat Sabah tidak pun berada di situasi seperti mana di Timor Timur. Untuk makluman selepas Timor Timur atau Timur Leste mendapat kemerdekaan pada tahun 2002 dari Indonesia, Timor Leste pula meminta tunjuk dari Malaysia bagaimana untuk membangunkan negara mereka.


Posted via Blogaway Jals

No comments: