Tuesday, November 4, 2014

Musa Lambat Membuat Tuntutan Lebih Royalti, Berbanding Adenan.

Berpolemik lagi, kononnya Musa lebih awal bertindak berbanding Sarawak di dalam menuntut 20% royalti kepada Federal.

Bukan saya tidak tahu, pernah saya menghadiri satu mesyuarat bersama MTEN di Kota Kinabalu. Kata seorang panel dari MTEM, CEO Petronas muak dengan permintaan Ketua Menteri, Musa. Asyik saja bertanya pasal peluang projek di Petronas, adapun keperluan anak tempatan Sabah agar diberikan kedudukan sebagai Ahli Lembaga Petronas kurang diambil kisah. Walaupun MTEM mendesak agar Musa memikirkan cara memandangkan negeri Sabah adalah antara pengeluar minyak terbesar di Malaysia.

Kita tidak nafikan, boleh saja tuntutan lebih royalti ada dimajukan. Tapi ia hanyalah mainan politik, selepas kerajaan Sarawak mendahului. Supaya Musa tidak dinilai sebagai lemah oleh masyarakat Sabah. Begini, Musa hanya mengeluarkan kenyataan kenyataan biasa mengenai royalti tapi tidak pun dimajukan kepada Federal. Berbanding Ketua Menteri Sarawak, Adenan Saten pada 1hb Mach 2014 mengemukakannya secara rasmi kepada Federal. Selepas itu barulah Musa menyusul. Ertinya Musa memang lemah hanya mampu berpolemik dengan tuntutan royalti 20%, bagi mengaburi masyarakat Sabah.

Jadi, jangan dengar kenyataan kenyataan dari kaki bodek. Seolah olah Musa sangat mengutamakan kepentingan masyarakat Sabah. Sebab itulah tuntutan royalti minyak 20% dimajukan.

Cukup cukuplah bermain politik tu. Belum lagi masyarakat bertanya pasal dana royalti minyak 5% sejak bertahun yang lalu. Ada dimana sudah dana berkenaan.?

Sedang dana RM76 juta milik Yayasan Sabah yang diberikan kepada bapa Michel Chia, masyarakat Sabah masih tertanya tanya, untuk apa dan kenapa.



Posted via Blogaway Jals

No comments: