Wednesday, November 12, 2014

Manfaat Hasil Simpanan Tetap Dari Konteks Demokrasi.

Kalau begini sikap atau attitude kepimpinan negeri termasuklah orang di sekelilingnya yang total kaki bodek walaupun merosakkan pemimpin dan BN itu sendiri. Tidak guna rasanya masyarakat Sabah mendapat pangkat simpanan tetap.?

Sepatutnya bila sudah mendapat gelaran simpanan tetap, masyarakatnya bebas mengemukakan kehendak mereka selagi tidak menyalahi perlembagaan. Sebab apapun yang berlaku, campur tolak BN tetap di hati. Begini dangkal pemimpin pemimpin BN Sabah, terutamanya mereka yang terlibat secara langsung dengan kepimpinan negeri, ortodoks.?

Apa di dalam politik, tidak ada istilah hak dan dosa.?

Sedangkan, sedikit dikalangan pemimpin di negeri ini yang diundi kerana faktor kredibiliti yang mereka miliki. Tapi disebabkan oleh kepercayaan masyarakat terhadap kemampuan organisasi UMNO/BN. Atau saja faktor ketokohan seorang pemimpin tertinggi hingga organisasi UMNO atau BN mendapat sokongan. Sekaligus memenangkan BN dimana mana PRU, terkecuali pada PRU13, agak lemah dan memalukan.

Sebagai masyarakat simpanan tetap, apa manfaat yang telah kalian dapat dari konteks demokrasi. Soal miskin kaya letak dulu tepi. Apa dia atau tidak ada beza sepertinya anda duduk di negeri yang diperintah oleh pembangkang.?

Sedikit fakta pasal DUN negeri Sabah. Merujuk keputusan atau analisis PRU13 lalu sebanyak 60 Dewan Undangan Negeri (DUN), jumlah pengundi yang memilih BN ialah seramai 427,257 orang berbanding pembangkang seramai 416,742, berbeza sekitar 10,515 undi.

Sementara Parlimen 25, undi yang diperoleh BN ialah sebanyak 421,792 berbanding pembangkang hanya 365,833 undi dengan perbezaan sebanyak 55,959 undi.

Bererti ada di manalah kekuatan politik negeri. Masyaraka Sabah pada PRU yang lepas. Besar kemungkinan telah mengambil ketetapan. Bahwa Parlimen diberikan pada BN dan DUN diberikan kepada pembangkang. Kenapa ya masyarakat mengambil keputusan yang sedemikian rupa. Mesti ada dia punya sebab tu.?

(Artikel ini, rentetan cetusan peralihan yang cuba di nafikan oleh kumpulan Musa)


Posted via Blogaway Jals

No comments: