Friday, November 7, 2014

Anifah Liabiliti Kepada BN.

Kalau Anwar Ibrahim yang menang dalam perbicaraannya dengan Anifah. Keras lah kamu penyokong Musa membetulkan persepsi masyarakat Sabah terhadap BN. Walaupun selepas itu Anifah sanggup meletakkan jawatannya sebagai Menteri Luar Negeri yang bertujuan untuk menyelamatkan BN. Tapi tidak akan memberikan kesan. Rupanya BN Sabah menyimpan pengkhianat.?

Mulanya berusaha mencari jawatan Menteri atau Timbalan Perdana Menteri daripada Anwar Ibrahim tetapi gagal.
Kurang itu Shafie Apdal pula yang sengaja di palitkan, kononnya dalang utama kepada cetusan peralihan jawatan Ketua Menteri Sabah daripada Musa Aman. Supaya mungkin, ada yang dipersalahkan oleh masyarakat.?

Walhal yang sebenarnya cetusan peralihan jawatan Ketua Menteri Sabah dicetuskan oleh masyarakat umum, yang bertujuan untuk mencari pemimpin yang boleh memberikan pembelaan. Bukan macam sekarang, habis disapu bermula dari darat hingga ke laut "kesemuanya" milik Musa dan kroninya.

Sekali lagi, yang mencetuskan peralihan berkenaan ialah masyarakat Sabah sendiri bukannya kumpulan pemimpin yang diketuai Datuk Jumat Idris seperti yang diketahui umum. Lihat saja, kenapa kumpulan SSKM tiba tiba muncul yang menuntut autonomi Sabah tapi berpolemik disebalik krisis tuntutan tanah dan perjanjian 20 perkara. Tidak senario ini mewarnai politik Sabah kalau Musa menjalankan tanggungjawabnya dengan penuh rasa kepertanggungjawaban, terutamanya pada perkara yang melibatkan kepentingan masyarakat dari semua aspek, khasnya aspek yang menyentuh hak memiliki.

Pun begitu ada pula pihak yang pro Musa, menuding jari kononnya dalang disebalik SSKM ialah Shafie Apdal.? Adeh. Betul takut dengan bayang bayang.

Begitu juga halnya dengan kredibiliti pemimpin pemimpin KDM yang telah menyumbang kepada cetusan peralihan. Kedengarannya semacam kurang dihormati, kerana pentadbiran Musa yang tidak memberikan muka pada mereka sebagai pemimpin KDM hingga kebajikan masyarakat KDM turut terabai. Kalau pun ada pemimpin KDM yang diberikan kedudukan jawatan tapi ia hanyalah retorik politik walaupun jawatan yang diberikan, nombor dua selepas Musa. Mungkin alasan ini dianggap remeh, tapi hakikatnya kaum KDM merasa di abaikan dari arus politik perdana negeri Sabah. Akhirnya diterjemahkan.

Masyarakat Sabah lah yang sebenarnya mendesak agar Musa Aman meletakkan jawatannya sebagai Ketua Menteri Sabah. Bukan Shafie seperti yang dicanang oleh kumpulan pro Musa. Punyalah mereka takut dengan bayang bayang Shafie Apdal, digelar pula kumpulan peralihan sebagai kumpulan "Kumpulan Pendek".

Harus kok kumpulan Musa sedar diri. Siapa lah mereka di mata masyarakat. Tidak masyarakat ini memihak BN hanya kerana mereka. Alahai

Oleh itulah kalau mereka yang berkenaan mendengar atau terdengar momokkan masyarakat Sabah yang menginginkan perubahan atau peralihan. Baik saja akur, terima hakikat, dipersilakan lah mengundurkan diri atau meletakkan jawatan. Bukan hanya bila pembangkang yang membuat tuntutan pada satu satu perkara walaupun menjengkelkan, barulah diberikan pertimbangan. Seperti contoh tuntutan kumpulan autonomi, SSKM. Tidak ditangkap malah diberikan ruang untuk mencari titik penyelesaian. Boleh tapi pada perkara yang tidak melanggar kehendak majoriti.

Berbalik pada konflik kepimpinan yang sedang dihadapi oleh Anifah ekoran perbicaraannya dengan Anwar. Kalau saja mahkamah mendapati Anifah yang bersalah, saya agak berkeyakinan dengan itu kepercayaan masyarakat Sabah terhadap BN akan berkurangan. Maksudnya Sabah bukan lagi simpanan tetap kepada BN.

Kes mahkamah diantara Anifah dan Anwar bermula bila Anwar Ibrahim tidak berpuas hati dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Anifah ketika beliau berada diluar negara. Menurut Anifah, Anwar ada menawarkannya jawatan Menteri atau Timbalan Perdana Menteri kalau PR membentuk kerajaan, syaratnya Anifah perlu terlebih dahulu melompat parti, kalau tidak bagaimana PR membentuk kerajaan. Sebab itulah kita ada mendengar cogan kata perjuangan Anwar kononnya "16 September Menuju Ke Putrajaya". Kalau kamu mahu tahu.

Kes mahkamah antara Anifah dan Anwar ni. Macam juga halnya dengan kes Anwar dan Saiful, menang atau kalah, tetap juga masyarakat menyakini bahwa Anwar ada melakukan liwat. Begitulah nanti persepsi masyarakat terhadap Anifah, rupanya ada niat untuk keluar dari BN.

Sedang sekarang pun, ada dikalangan masyarakat Sabah yang berharap agar Anwar bebas dari tuduhan liwatnya dengan itu, Anwar dapat meneruskan perbicaraannya dengan Anifah. Nampak tak.?


Posted via Blogaway Jals

No comments: