Sunday, November 30, 2014

Tidak Boleh Sebut Bangsa Cina, DAP Marah.???

Setiausaha Agung Lim Guan Eng semasa ucapannya di Konvensyen DAP Selangor yang berlangsung di Pusat Sivik Petaling Jaya, Selangor hari ini.

Isu-isu penting seperti hutang negara yang semakin meningkat, kononnya tidak ditimbulkan di Perhimpunan Agung Umno 2014 kerana pemimpin parti Melayu itu lebih berminat untuk bermain isu kaum, kata DAP hari ini.

Kamu orang nampak tak betapa sebenarnya, DAP pengamal politik perkauman yang sangat tegar. Mereka sedar dengan membuat kenyataan kenyataan yang menyongsang agama dan bangsa Melayu akan menguatkan ikatan dikalangan mereka.

Kita tidak tahu bagaimana untuk mengkhabarkan satu kejadian, tanpa menyentuh agama, sedangkan isu yang mahu  dijelaskan berkisar soal agama dan bangsa.

Seperti contoh isu yang dikhabarkan oleh Dr Mashitah, Ketua Wanita Baling. Di satu kejadian yang berlaku di Kedah ada seorang individu berbangsa Cina non-Muslims membakar Al Quran ketika dia beribadah mengikut kepercayaan agamanya.

Khabar diatas telah di manipulasi kononnya pemimpin UMNO mengamalkan sentimen perkauman dan agama.

Cuba konon kamu orang tanya Lim Guan Eng, bagaimana untuk menjelaskan isu berkenaan tanpa mengaitkannya dengan agama sedang hakikatnya ia berkisar soal Al Quran yang dibakar.

Mari kita akui sesungguhnya DAP pengamal politik perkauman. Sedikit persoalan yang menyentuh bangsa Cina akan dianggap menghina. Walaupun perkara itu ada kebenarannya.


Posted via Blogaway Jals

No comments: