Thursday, November 6, 2014

Musa Aman, Pemain Kayu Tiga.!!!

Kumpulan yang takut dengan kehilangan individu bernama Musa terus berpolemik dengan pelbagai isu hingga ada dikalangan mereka yang sanggup mengutip catatan lapuk untuk dijadikan perisai politik, asalkan Musa terus kekal sebagai Ketua Menteri Sabah. Walaupun pada hakikatnya mereka mengetahui kekurangan Musa.

Bermula dari cerita pasal kononnya Yayasan Sabah yang telah di selamatkan oleh Musa dari dimiliki oleh syarikat tertentu dari Sarawak. Maka selamanya beliau layak sebagai Ketua Menteri Sabah sejak April 2003 sampai bila bila.? Sebelum ini jawatan Ketua Menteri Sabah digilirkan selama tempoh dua tahun, tapi sejak Musa mengambil alih penggiliran telah dihapuskan. Licik Musa ni ya.

Menurut satu artikel. Cubaan pengambilalihan Yayasan Sabah oleh kononnya syarikat luar ada melibatkan pemimpin Sabah yang berjawatan tinggi di organisasi UMNO, tapi digagalkan. Hasil kononnya ketegasan Musa pada ketika itu yang menjawat jawatan Pengarah Yayasan Sabah. Ekoran peristiwa itu jugalah tercetusnya gesaan peralihan jawatan Ketua Menteri Sabah. Atau takut dengan bayang bayang Shafie.?

Tidak kah anda terfikir, apa begitu mudah Yayasan Sabah sebagai agensi total milik kerajaan negeri (masyarakat Sabah) boleh dipindah milik dengan hanya perlu mendapatkan persetujuan Pengarah Yayasan Sabah, Musa. Tidak kah pengambilalihan itu nanti akan menyebabkan masyarakat Sabah marah sekaligus menjadikan BN lemah di negeri Sabah, dan risiko ini tidak terfikir oleh kononnya pemimpin yang terbabit yang berjawatan tinggi di peringkat tertinggi UMNO seperti yang tercatat.?

Tidak mudah kok itu, boleh saja cerita yang tersebar pasal cubaan pemilikan Yayasan Sabah dan keterlibatan Musa hanyalah rekaan bagi menarik perhatian Tun Mahathir yang akhirnya membawa kepada perlantikkan Musa sebagai Ketua Menteri bagi menggantikan Sakaran Dandai.

Boleh saja tujuan sebenar syarikat luar berkenaan berurusan dengan Yayasan Sabah adalah untuk menjadi cluster perniagaan kepada Yayasan Sabah. Bukannya cubaan untuk mengambalih Yayasan Sabah. Jangan mudah di propagandakan hanya kerana Musa, kenapa sebelum ini tidak ditimbulkan. Sedangkan penulis yang mencatatkannya adalah sebenarnya penyokong PKR, sebelum membuat Uturn untuk menyokong BN, selepas BN ditentukan sebagai parti pemerintah melalui PRU13.

Itu diatas adalah sinopsis permainan politik Musa, sebelum menjadi Ketua Menteri atau usaha politik dalam mendapatkan jawatan Ketua Menteri Sabah pada ketika itu hingga mendapat sanjungan dari penyokongnya.

Tapi bagaimana pula dengan kelemahan kelemahan Musa selepas menjawat jawatan Ketua Menteri. Ada banyak kebobrokan yang terbongkar, yang sebenarnya telah menjadi pemangkin kepada kemiskinan masyarakat Sabah. Kemiskinan merata rata, sedangkan Sabah negeri yang kaya.

Menurut kenyataan seorang MP dari pantai barat, Yayasan Sabah telah membayar sejumlah wang RM76 juta kepada Bapa Michael Chia, Chia Nyuk Min tanpa ada urusniaga yang jelas. Wang rakyat lesap begitu saja. Apa ini sejenis keintegritian yang membolehkan Musa duduk kekal sebagai Ketua Menteri.?

Penyalahgunaan kuasa tidak hanya berlaku di Yayasan Sabah tapi juga melibatkan pemilikan tanah seluas 46 ribu ekar di Bonggaya oleh kroni atau Musa itu sendiri.? Pernyataan ini dikeluarkan oleh seorang MP dari pantai barat. Apa ini sejenis pentadbiran yang tidak membelakangkan kepentingan masyarakat Sabah. Walhal ada ramai lagi masyarakat Sabah yang duduk merempat di perkampungan setinggan selain kemiskinan yang menghimpit.?

Apa lagi aset milik Yayasan Sabah, mereka tidak bolot. Sedang tanah UMNO, milik organisasi UMNO juga disonglap, lesap entah ke mana. Saya dikhabarkan jual beli tanah UMNO berkenaan ada melibatkan Musa dan seorang pemimpin Yb dari pantai timur Sabah.?

Tanah dimana terletaknya bangunan UMNO di Kota Kinabalu yang ada sekarang sebenarnya bukan tapak asal. Tapak asal berada di Jalan Pantai Sembulan, Karamunsing bersebelahan Sutera Harbour, yang dimiliki oleh Badan Perhubungan UMNO Sabah. Tapi sengaja dipindahkan oleh kumpulan Musa dengan membuat MOU yang berat sebelah.

TUNGGU PENDEDAHAN YANG LEBIH LANJUT LAGI DETAIL BERKAITAN TANAH UMNO YANG TELAH DI MANIPULASI OLEH MUSA. Tamahak bukan.?

Projek Pan Borneo, dari persekutuan pun turut dimonopoli. Kamu orang tahukah, sepatutnya tender projek Pan Borneo dibuka pada semua kontraktor di Malaysia. Tapi tidak, cuba dimonopoli oleh kumpulan syarikat milik pemimpin dan kroni Musa. Apa ini sikap keterbukaan Musa, seperti yang di canang maka itulah perlu di kekalkan.?

Jangan juga kalian tidak tahu, ada ramai tauke tauke kaya di luar sana yang sedang berusaha mengheret Musa ke muka pengadilan sebab telah melanggar janji yang telah dipersetujui. Apa Musa pemimpin yang berkredibiliti.?

Kebobrokan ini paling mustahak, pasal keselamatan masyarakat Sabah. Selama tempohnya ada berlaku banyak insiden pencerobohan dan penculikan hingga mengorbankan sekaligus menjejaskan sektor pelancongan di negeri Sabah, terutamanya di pantai timur Sabah.

Penculikan seorang pekerja syarikat ikan sangkar warga negeri Perak di Kunak masih di dalam tahanan penculik. Begitu juga dengan anggota Polis yang diculik di Pulau Mabul Semporna yang juga menyebabkan seorang anggota keselamatan terkorban, pun belum berjaya dibebaskan. Insiden pencerobohan di Tandoa, Lahad Datu jangan ceritalah, budak tahun satu pun tahu.

Jadi, ada dimanalah kemampuan Musa didalam memastikan keselamatan masyarakat Sabah, jangan pula tidak tahu beliau adalah Pengerusi Keselamatan Negeri Sabah. Buat tidak tahu jak, paling tidak hanya perlu mengkeldaikan kakitangan awam, bagi menyembunyikan kelemahannya.

Kalau kebobrokan seperti mana diatas berlaku di Jepun dan Korea sudah lama pemimpin berkenaan meletakkan jawatan sebab sugul akibat rasa ke pertanggungjawabkan yang tinggi. Tapi tidak, pada Mus hanya perlu membuat kenyataan media, itupun pada majlis yang tidak berkaitan.

Terbaru yang kita dengar, keterlibatan Musa di dalam urusniaga pemindahan wang melalui bank HSBC, mencecah 38 trilion. Mungkin ada yang terkejut jumlah trilion terlalu banyak lagi tidak masuk akal. Banyak atau sikit itu bukan isunya. Apa yang penting Musa harus tampil untuk menjelaskannya, ada dimana sudah wang berkenaan, walau berapa pun jumlahnya asal ia berkaitan HSBC.?

Berdasarkan beberapa isu diatas yang memalitkan Musa. Sebaiknya mereka yang menyokongnya agar membuat penilaian balik, apa Musa wajar dikekalkan atau dikeluarkan terus dari menjawat jawatan Ketua Menteri Sabah.?

Dengan itu peluang terbuka pada pemimpin pemimpin tentu yang lebih berkemampuan/berkelayakan sekaligus mampu mengubah nasib masyarakat Sabah kepada yang lebih baik. Bukan macam sekarang, kemiskinan menjadi teman hidup sampai mati.

Cetusan peralihan mesti ada Kesinambungannya. Mahu wang atau kuasa.???

Dalam tempoh yang terdekat ini juga saya akan dedahkan pasal kawasan pembalakan yang melibatkan Musa Aman dll.


Posted via Blogaway Jals

No comments: