Monday, April 7, 2014

Sikap Pragmatik Masyarakat Politik

Kalau anda sungguh bukan seorang politician jangan kamu orang mencampuri urusan politik itu sendiri. Maksud saya mempersoal perkara yang kamu orang sendiri tidak jelas dengan apa yang kamu orang cuba persoalkan.

Politician juga sedar tu, bahwa politik ada mengandungi dosa dan pahala tapi disebabkan politik memerlukan pengaruh untuk kekal berkuasa maka  itu  adakalanya cara yang digunakan nampak  jelek hinggah kekadang tidak mengikut norma kehidupan yang normatif. Dalam politik ia di panggil peraturan pragmatik.

Perangai ketua masyarakat politik yang bersifat pragmatik inilah yang menyebabkan pemimpin politik terpaksa mengambil sikap mengikut. Mengikut kehendak mereka  yang pandai mengambil kesempatan dari kekurangan masyarakat itu sendiri yang ada di sekelilingnya. Sampai satu ketika, masyarakat yang di manipulasi tadi akan tetap berada di takuk lama, iya lah sebab hak mereka telah di hak milikkan oleh orang lain

Dan untuk mengurangkan kebobrokan ini, masyarakat itu sendiri yang perlu mengubah sikap atau sekurang kurangnya belajar memilih pemimpin di peringkat mereka.  Barulah segala perubahan yang diperkenalkan oleh pemerintah boleh disertai, sekaligus mengubah kehidupan mereka kepada yang lebih baik. Tidaklah menjadi ladang kepada orang lain :)


Posted via Blogaway

No comments: