Friday, April 4, 2014

Keselamatan Dalam Negeri Di Bawah Kuasa Kerajaan Tempatan

Keselamatan di dalam negeri adalah tanggungjawab kerajaan tempatan sebab itulah pengerusi keselamatan dalam negeri di pegang oleh Ketua Menteri kalau kita hubungkaitkan dengan negeri Sabah. 


Harus di tahu, ahli Parlimen tidak mempunyai autoriti dalam hal yang melibatkan keselamatan di dalam negeri termasuklah perlaksanaan esscom. Sebagai contoh perancangan awal esscom diletakkan di pesisir daerah Semporna tapi pula di pindahkan ke tempat tertentu dengan alasan yang kurang jelas, walaupun ia mendapat tentangan awal dari MP tapi akhirnya akur.

Jadinya adalah tidak wajar kalau insiden penculikan di mana mana Pulau di Daerah Semporna di letakkan di bahu kepimpinan MP Dato Sri Shafie Apdal seorang.

Untuk tidak mengeruhkan keadaan ada baiknya kesulitan ini kita di letakkan di bahu penguatkuasaan pengerusi keselamatan negeri Sabah dari konteks esscom. Biarkan saja mereka yang menyelesaikannya, sekaligus menamatkan segala kemungkinan pada masa masa yang akan datang.

Apa lagi insiden ini tidak dilakukan masyarakat tempatan, tapi oleh masyarakat dari Negara jiran, jadi apa yang dihirankan. Bukannya perairan negeri Sabah seluas kolam renang yang boleh dipantau dengan seorang jaga. Betul tidak ?

No comments: