Sunday, April 6, 2014

Peranan Agensi Di Peringkat Komuniti

Kadang kadang saja saya tersenyum. Pada satu ketika individu berkenan dipertanggungjawabkan untuk mengurus  masyarakat yang berkaitan pelbagai gejala tapi bila ada berlaku perlakuan sosial yang negatif pada masyarakat, pemimpin dan masyarakat itu pula yang cuba di persalahkan dengan pelbagai tuduhan konon tidak ada kerjasama dari mereka sedang dia sendiri yang telah di pertanggungjawabkan tidak pula memilih dengan sengaja indivdu yang layak untuk di berikan tanggungjawab, paling kurang untuk meringankan beban tugasnya sekaligus mengurangkan gejala sosial seperti mana matlamat agensi yang dimaksudkan secara umum (apapun agensi yang melibatkan masyarakat).

Nah apa orang seperti itu layak untuk terus dipertanggungjawabkan. Sebab itulah ada banyak masalah masyarakat di Malaysia umumnya dan khasnya di Sabah ini tidak selesai. Wrong person

Bukan begitu kok itu caranya, harus kok langkah awal yang perlu di lakukan oleh individu dipertanggungjawabkan  ialah mengenal pasti di kalangan masyarakat untuk dilantik selepas itu barulah menggerakkan program yang telah di rancang. Barulah tidak tetap mendendangkan lagu Bangau oh Bangau sekaligus kejadian gejala semakin membiak. 

Tapi itupun kalau individu yang dipertanggungjawabkan diatas memilikisedikit keikhlasan, atau saja mengingat Tuhannya.

Posted via Blogaway

No comments: