Wednesday, April 2, 2014

Sekali Lagi Jeffrey Dan Baharu Pemimpin BN Berpolemik Dengan Tuntutan Royalti Minyak



Dr Jeffrey Kitingan kerap berpolemik dengan tuntutan royalti minyak 20%. Hakikatnya tidak ada seorang pun masyarakat Sabah yang tidak bersetuju kalau benar ia di gunakan dengan betul. Masalahnya sekarang dana dari royalti 5% pun masyarakat Sabah tidak pasti kemana sudah dana berkenaan di belanjakan.

Harus juga diambil kira, rezab kewangan yang dimiliki oleh negeri Sabah telah mencecah RM3 bilion. Jadi untuk apa lagi royalti minyak segala di angkat sebagai isu nasional dalam konon memastikan negeri Sabah terus membangun seiring dengan negeri negeri utama yang ada di Malaysia.

Tidak habis habis ini pemimpin pembangkang seorang ni, hanya tahu memperalat kekurangan masyarakat untuk kepentingan politiknya. Wal hal saya pasti dia sendiri tahu tu kalau Sabah tidak menghadapi masalah kewangan untuk membangun.

Diharap masyarakat Sabah tidak mudah terpedaya oleh mainan politik seperti ini, Sabah menerima RM20.3 bilion sepanjang pelaksanaan RMKe-9 daripada peruntukan keseluruhan RM230 bilion dan RM10.7  bilion pada RMKe-10. Pada tahun belanjawan 2014 kerajaan negeri Sabah telah memperuntukan sebanyak RM4.666 bilion untuk pembangunan negeri Sabaha itu senditi. Ini menunjukkan negeri Sabah tidak pun menghadapi masalah kewangan sebab itu tuntutan royalti 20% tidak perlu diutarakan. Betul tidak ?

Ada banyak lagi cara agar diri kelihatan sebagai pemimpin pembangkang dari Sabah yang prihatin terhadap konon  masyarakat Sabah itu sendiri, bukan hanya terletak pada tuntutan yang sudah tidak relevan memandangkan pihak Federal telah melakukan tanggungjawab mereka dengan baiknya. 

Seperti contoh, membantu pihak kerajaan dalam memastikan masyarakat ini  tidak tercicir dari pembangunan perdana yang telah dirancang. Tapi kenapa ia tidak di buat, sebab tidak membuat diri itu popular ? :)

No comments: