Sunday, April 6, 2014

Jangan Mementingkan Diri


Kita hidup ni elakkan terlebih terdahulu mengambil sikap tidak kisah dengan persoalan yang dihadapi oleh masyarakat atau saja orang lain sebab bila pula tiba giliran kita berhadapan dengan masalah yang hampir sama, orang lain pula tidak akan kisah. Dan senario ini akan saling berbalas balasan.

Sebab itulah kalau kita amati betul betul, hasilnya dari senario di atas ialah semakin hari mendatang semakin itu sosial masyarakat makin menjelek, kenapa tidak kalau perpaduan telah terjejas sekaligus mengurangkan ikatan perpaduan. Nah kalau sudah masyarakat tidak bersatu padu, idea orang gila pun akan di kata bijaksana bukan lagi setakat pandai. Betul tidak ?

Ironinya masyarakat atau saja individu yang bersikap seperti ini terdiri dari orang orang yang terlalu mementingkan duniawi semata hingga hak orang lain pun dia tegar untuk mengambilnya dengan cara yang nampak beradab tapi pada hakikatnya ia telah merampas hak orang lain. Tidak kurang dari itu ada yang sanggup menipu sahabat handai atau saja kaum keluarga hanya kerana ingin memuaskan nafsu duniawinya

Kesimpulannya kita sebagai masyarakat yang mungkin berakal mengelaklah dari bersikap mementingkan diri seperti yang diri umpamakan di atas.

Cukup Allah yang menjaga kita.

Posted via Blogaway

No comments: