Monday, October 20, 2014

Sentimen Bangsa/Perkauman DAP Dari Konteks Sabah

Namanya pembangkang, kerjanya tidak ada lain selain membangkang. Mereka tidak kisah apa akan terjadi selepas itu, ekoran tindakan mereka pada hari ini.

Di Sabah penyokong pembangkang, rata rata mempersoal kehadiran pendatang dari negara jiran, walhal kalau diikutkan dia itu sendiri adalah Melayu atau saja Bumi, yang harus bertanggungjawab atas nasib agama serta negeri bangsanya.

Peliknya puak ni tidak pula mempersoal status kewarganegaraan yang dimiliki oleh Cina DAP. Tidak mempersoal :-

Bagaimana mereka mendapatkan kewarganegaraan dengan begitu mudah, walaupun langsung tidak boleh bertutur di dalam bahasa Malaysia.?

Kuburan bayi Cina DAP, pernah mereka nampak.?

Bagaimana dengan warganegara baharu selain Cina DAP sepertinya Bangla, Thailand dll.?

Perkara perkara seperti ini perlu diambil kira sebelum mempersoal kononnya kehadiran pendatang di negeri Sabah, selepas itu kaitkan pula dengan kepentingan politik sebagai wadah kepada kelangsungan nasib kaum bangsa serta agama.

Tanya orang Melayu yang ada di Semenanjung, mereka juga risau dengan masa depan mereka, Cina DAP tumbuh macam cendawan selepas hujan. Begitu juga dengan Bangla, Thailand dan lain lain. Mereka mereka ini adalah penyokong DAP, apa lagi kalau mereka berkerja pada tauke tauke yang beridealogi DAP, lagilah.

Timbul persoalan, kalau kerajaan UMNO dituduh sebagai dalang kepada Ic Projek lalu bagaimana dengan Cina DAP dan lain lain, siapa yang memutihkan mereka. Bukan kah kakitangan kerajaan yang memihak DAP, yang boleh dipanggil sebagai kerajaan kecil DAP.?

Masyarakat Sabah yang memihak BN harus sedar akan perkara ini, jangan mudah terkeliru dengan agenda DAP, yang kononnya mempersoal keputusan RCI, sedang tujuan sebenar DAP adalah untuk menguatkan cengkaman mereka dari konteks politik sekaligus kuasa, bukan apa. Saya yakin penyokong STAR sendiri tidak menyedarinya yang mereka sedang diperalatkan. Alahai

Kalau sudah penyokong STAR turut dipersoalkan, bayangkan anda yang menyokong BN atau saja Melayu/Bumiputera.

Tapi kalau penyokong sengal STAR tetap mempersoal yakni menafikan kehadiran pendatang walaupun tidak menyusahkan sedang DAP di diamkan, nah ada baiknya Bumiputera selain mereka menyimpan azam untuk pula menafikan STAR dan sewaktu dengannya. Kok rela diperintah oleh DAP berbanding Bumiputera. Adeh

Renung renungkan statistik seperti mana diatas, pembuangan undi berdasarkan sentimen bangsa yang ada di dalam DAP.


Posted via Blogaway Jals

No comments: