Saturday, October 25, 2014

PERKASA Mencampuri Politik Sabah, Sebab Musa.!!!

Wah PERKASA pun turut terlibat dalam menentukan masa depan masyarakat dengan mempertahankan kepimpinan Musa.

Kalau ia pun membodek agak agaklah. Agaknya lah kalau pun NGO sepertinya PERKASA tidak terlibat dengan pergolakan politik di Sabah, tidak boleh kah BN mendapat kemenangan.??? Alahai buang karan jak.

Sebelum ini saya ada menulis pasal campurtangan NGO dari negeri Sabah dalam usaha mereka mempertahankan kedudukan Musa sebagai Ketua Menteri Sabah. Saya ibaratkan kuasa NGO berkenaan melebihi kuasa politik Ketua Bahagian UMNO. Adeh

Dan yang terbaru, sokongan datang daripada NGO yang agak gah di Malaysia yakni PERKASA. PERKASA menyatakan sokongan mereka terhadap Musa melalui pesanan sms seperti mana di bawah :-

“Saya begitu bimbang dengan kononnya ada konspirasi jatuhkan Musa Aman. Sabah dan Sarawak lebih kurang sama keadaan. Muslim bukan majoriti di kedua-dua negeri. Saya fikir perlu ada Taib Mahmud di Sabah. Pada saya biarlah Musa terus berkuasa. Biarlah dia seperti Taib Mahmud, supaya Sabah pasti kekal di bawah orang Islam.”

Wah nampaknya PERKASA melebihi kuasa politik seorang Yb yang berpengaruh terutamanya pada kaum Bajau dan KDM. Malah melebihi fungsi JHEAINS sebagai Jabatan kerajaan yang menjaga kepentingan Islam di negeri Sabah.

Atas kapasiti apa PERKASA mencampuri urusan dalaman politik Sabah, termasuklah agama Islam.?

Sedangkan peralihan yang tercetus adalah atas kehendak masyarakat Sabah yang berpolitik yang tidak senang dengan kepimpinan Musa. Banyak isu yang berbangkit yang melibatkan masa depan generasi masyarakat Sabah itu sendiri.

Apa yang PERKASA tahu pasal himpitan kehidupan yang dialami masyarakat Sabah dari hasil birokrasi pentadbiran Musa.?

Apa yang PERKASA tahu pasal, kemelut pemilikan tanah oleh masyarakat Sabah, yang sebenarnya menafikan hak orang asal yang berhak.?

Apa yang PERKASA tahu pasal penurunan undi KDM terhadap BN pada PRU13 yang lepas.?

Atau PERKASA tidak menyedari ekoran kenyataan mereka yang sebelum ini sering mencampuri sosial budaya masyarakat Sabah di tambah dengan pentadbiran Musa yang salah telah menyumbang kepada kelemahan BN. Rujuk peratus sokongan masyarakat Sabah khasnya KDM terhadap BN telah menurun sehingga 70%. Akibatnya berlaku pertambahan 11 kerusi DUN menjadi 12 dan 2 Parlimen menjadi 3 kerusi milik pembangkang.

Sebaiknya PERKASA membuat kenyataan menafikan atau menarik balik sokongan yang telah diberikan dan berdiri sebagai orang tengah. Jangan sampai PERKASA diremehkan oleh masyarakat Sabah sebab mencampuri urusan orang lain tanpa alasan yang jelas.

Kalau pun PERKASA mengambil kisah pasal kepentingan agama Islam di negeri ini, tapi pula berdasarkan keputusan PRU yang lepas lepas, kaum Bajau yang sudah tentu beragama Islam tidak pun berbelah bahagi dalam memihak BN khasnya pemimpin Bajau. Jadi apa kaitannya saranan PERKASA dari konteks Islam di negeri Sabah, selain sokongan politik terhadap Musa.???

Pokoknya peralihan jawatan Ketua Menteri Sabah perlu ada Kesinambungannya. Pada saya calon yang paling layak untuk menggantikan Musa ialah Shafie Apdal. Titik


Posted via Blogaway Jals

No comments: