Thursday, October 2, 2014

Pengurangan Subsidi Minyak Dan Rasionalnya

Topik hangat minggu ini, kenaikan harga minyak, subsidi minyak telah dikurangkan sebanyak RM0.20 menjadi RM2.30/Liter.

Pengurangan subsidi disebabkan oleh beberapa faktor. Walaupun ketika ini harga minyak agak turun tapi ada kemungkinannya akan melonjak, yang ditentukan oleh WTO (World Trade Organization). WTO adalah agensi antarabangsa yang kononnya mengawal harga minyak dunia, WTO juga adalah aktor yang menentukan ekonomi dunia dengan menggunakan komoditi minyak sebagai senjata. Tidak terkecuali Malaysia dibawah kawalan WTO.

Bagi mengelakkan pemerintah tersepit atau menanggung beban yang  berat andai harga minyak dunia melonjak yang ditentukan oleh WTO tadi. Maka mengurangkan subsidi adalah langkah awal pemerintah bagi mengelakkan berhadapan dengan defisit ekonomi yang teruk.

Faktor merasionalkan harga minyak juga menepati konsep rakyat didahulukan, subsidi minyak sebelum ini sebenarnya hanya menguntungkan golongan yang berada, mereka yang miskin tidak sepenuhnya menikmati pemberian subsidi. Bayangkan golongan kaya mengguna 100 liter sebulan sedang mereka yang sederhana kaya miskin atau miskin hanya mengguna sebanyak 50 liter/bulan. Walhal subsidi minyak diberikan secara rata tidak mengira status kekayaan seseorang yang bertujuan untuk mengurangkan beban masyarakat yang tidak berkemampuan.

Maka itu, bagi mengelakkan berlakunya ketidakadilan hak, ada baiknya subsidi di kurangkan, supaya dana dari pengurangan subsidi  minyak tadi boleh digunakan untuk perbelanjaan yang lebih menguntungkan masyarakat ramai yang hidup sederhana dan miskin terutamanya malah mampu merubah status kehidupan mereka. Sebelum ini kerajaan perlu berbelanja sebanyak RM2 bilion  sebulan yang tidak pun sampai pada sasaran. Lebih kurang 24 bilion setahun. Kemana sudah wang berkenaan, kan rugi.

Tidak dinafikan, pemerintah memerlukan lebih dana untuk memacu pembangunan yang telah dirancang. Saya yakin dengan pengurangan kadar subsidi, hasilnya akan di terima oleh rakyat melalui pembentangan bajet 2015 yang menyasarkan sara hidup masyarakat ramai. Kita tunggu dan lihat.

Jangan di lupa pemberian kerajaan berbentuk subsidi pada bahan makanan terkawal dan perubatan adalah hal yang wajar dihargai sekaligus menutup cerita pengurangan subsidi minyak  yang sekarang sedang bermain di bibir masyarakat. Bantu kerajaan bagi menjelaskan perkara ini.

Pun begitu, penyeludupan minyak keluar negara adalah ketirisan yang mesti diambil perhatian, sebab kalau tidak boleh saja pengimportan minyak setahun boleh di kurangkan.


Posted via Blogaway Jals

No comments: