Tuesday, April 21, 2015

Krisis Salib Di Taman Medan, Siapa Sebenarnya Yang Bersalah.?



Tanda salib di Taman Medan, Petaling Jaya adalah hak mereka yang beragama Kristian.

Tapi, jangan pula dengan sengaja gereja di dirikan dibangunan rumah kedai yang menjadi tumpuan ramai terutamanya di kawasan bandar.

Cuba bayangkan, kalau ada individu kaya yang menaja. Semua rumah kedai diubah suai menjadi gereja lepas itu dipasangkan lambang Salib. Tidak nanti bandar itu mendapat jolokan bandar salib.

Lihat pada kesesuaian, jangan berbangga berbangga pada hal yang tidak patut. Ini negara Islam dalam masa yang sama memelihara kepentingan agama lain.

Buatlah gereja mengikut peraturan, supaya tidak mendapat tentangan dari masyarakat. Ada banyak gereja rasmi yang bertaburan di luar sana, tidak pun ia menjadi isu. Kenapa.? sebab kedudukannya yang sangat bersesuaian. Tidak seolahnya mencabar masyarakat setempat yang beragama Islam.

Di Eropah, tidak mudah mendirikan Masjid apa lagi mengubah suai rumah kediaman menjadi masjid umum. Perlu melalui proses yang ketat. Contohnya di Negara German dan Belgium. Masyarakat yang beragama Kristian hadir di tengah jalan untuk menunjuk perasaan sebagai tanda protes, walhal masyarakat Muslim itu juga sebenarnya warganegara negara berkenaan. Himmm

Lalu kenapa tuntutan yang sebegini kecil boleh bertukar kepada sentimen agama.?

Tidak ia menjadi isu kalau pihak gereja berlapang dada sekaligus menerima teguran dengan hati yang ikhlas. Sebab memang pun mereka melakukan kerja yang salah. Ini tidak malah dimanipulasi oleh pihak yang berkepentingan, supaya pentadbiran ini nampak zalim kepada masyarakat.

Akhirnya, siapa sebenarnya yang tidak bertanggungjawab.?

Samalah kita menjaga keharmonian dikalangan masyarakat, jangan agama pun ditukar kepada keuntungan politik dengan cara yang halus.


No comments: