Monday, April 27, 2015

Kekurangan Undi Majoriti Di PRK Permatang Dan Rompin Adalah Kekalahan



PRK Permatang Pauh, untuk BN menang tidaklah kot tapi tidak mustahil apa pun berlaku, ini kan politik. Tapi kalau majoriti PKR berkurangan, itu boleh berlaku. Begitu juga dengan PRK Rompin, ada kemungkinannya majoriti BN agak berkurangan tapi sangat mustahil untuk PR memenanginya. ;-)

Berkurangnya majoriti dengan begitu banyak bererti kekalahan, sekaligus  boleh dijadikan kayu ukur kepada kekuatan parti sebelum tibanya PRU. Memandangkan Permatang Pauh dan Rompin adalah kubo kuat parti masing masing.

Kalau kita teruskan polemik ini maka selanjutnya seperti dibawah :-

Kita sedia maklum calon PKR di Permatang Pauh tidak mendapat dukungan daripada PAS, bererti Wan Azizah akan kehilangan undi daripada PAS. Dengan itu majoriti PKR sudah tentu akan berkurangan. Nampak.?

Saat akhir kenyataan dari PAS yang mendukung calon PKR hanyalah retorik politik demi usaha menjaga hubungan PAS di dalam PR. Tidak lebih daripada itu, supaya dengan itu saling kebergantungan mereka akan tetap terjamin, sekurangnya hubungan politik mereka sampai ke PRU akan datang.

Buktinya ketika penamaan calon, tidak kelihatan satu pun bendera PAS di kibarkan. Sedangkan saat itulah, kekuatan sokongan parti komponen amat perlu untuk ditunjukkan kepada pengundi.

Manakala di PRK Rompin, tidak ada isu yang hangat yang boleh menjejaskan kredibiliti calon atau saja pergeseran dalaman UMNO yang menyumbang kepada kekalahan BN di PRK Rompin.

Tidak dinafikan dakwaan Dr M sedikit sebanyak akan memberikan kesan negatif, terutamanya mereka yang mengikuti perkembangan politik. Pun begitu, seperti yang dinyatakan oleh Naib Presiden, Datuk Seri Shafie Apdal, usaha keras di ruang maya amat ditagih, bagi menepis segala tuduhan pembangkang yang tidak berasas. Ini dapat dilakukan maka majoriti BN akan bertambah khasnya di Rompin.

Soal kesan daripada perlaksanaan GST, tidaklah ia mempengaruhi kehendak pengundi, memandangkan ceramah berkaitan GST bagi memperjelaskannya kepada umum sedang rancak dijalankan. Tinggal lagi caranya biarlah nampak realistik.

(harus ditegaskan bahwa GST sebahagian daripada sistem ekonomi, yang wajib dilalui oleh setiap individu tidak terkecuali pengundi di PRK berkenaan)

Saya ulangi kenyataan diri diatas, kekurangan majoriti yang mendadak adalah sebenarnya kekalahan. Jadi, pada jentera BN pastikan kekurangan ini tidak berlaku.

Isunya kan, ditakdirkan sungguh majoriti berkurangan, parti mana yang betul betul terkesan sekaligus memberikan kesan negatif menjelangnya PRU.? 😉


No comments: