Saturday, February 23, 2013

Pencerobohan Di Lahad Datu, Antara Anwar, Misuari dan Akjan

Politik dihujung minggu. Mungkin kandungan artikel perihal "Rundingan Anwar-Misuari Terbongkar" diportal MyMassa kurang panas dan bagaimana dengan yang dibawah ini.

Datuk Akjan sedang dalam siasatan pihak Polis atas beberapa kes yang melibatkan beliau.

Antaranya yang pasti yang akan diberikan perhatian dalam siasatan itu ialah hubungan antara Datuk Akjan, Nur Misuari dan Pak Anwar. Dan saya yakin Datuk Akjan mampu membongkar semua teka teki ini dan akan jelas menampakkan kepada kita bahawa dalang disebalik pencerobohan di Lahad Datu itu adalah organisasi PR khasnya Pak Anwar

Beberapa minggu sebelum pencerobohan tersebut satu pertemuan rahsia telah dibuat diantara Datuk Akjan dan Pak Anwar. Selain motif pencerobohan yang melibatkan MNLF, PR juga berusaha untuk menarik semula konon kelompok pengundi Bajau Suluk yang merasa kecewa hasil tindakan PR yang mendesak hingga terwujudnya RCI. Pak Anwar beranggapan Datuk Akjan punya kelompok tersebut yang boleh memenangkan PR di PRU mendatang.

Selain pengaruh ke Sultanan yang Datuk Akjan cuba hidupkan, beliau juga merupakanl Presiden PEKIDA Sabah dan pasti mempunyai pengikutnya yang tersendiri dan semua ini amat bermanfaat kepada politik Pak Anwar.

Kesimpulannya, Pencerobohan itu mempunyai motif yang bercabang diantaranya PR ingin menunjukkan kepada rakyat Malaysia yang keselamatan negara ini tidak terjamin, ingin memujuk pengundi konon kaum Bajau Suluk dan ingin menyakinkan kaum KDM betapa mereka akan terancam andai negeri ini konon terus diperintah oleh BN.

No comments: